gullik.u
Jag tycker hemskt mycket om stenar,plattläggningar men hur ska man enkelt göra dessa tex stenbelagd yta framför rabatt,vi har ju lerjord som ser ut som en bergodalbana varje vår!! man måste förstås alltid gräva bort markytan först? huh.gif
kerstin z5-6
ja gärna 50 cm :)minst ... sen markduk ,grus eller /och stenmjöl packa o sist ytbeläggningen
Ralf
hmm 50 cm.... Det är väl ändå inget väg-bygge vi pratar om. Eller en trädgårdssjälvplågare. Det beror ju lite på vad som finns på vägen "ner" marken och hur våt allt är. Är det våt kan det ju vara ide att dränera.
Cilla
Jag har byggt stödmurar, stigar, trappor och småsittställen på tomten med natur- och gatsten. Rätt ner i leran, och där det ska vara hyfsat platt ligger gatstenen i sand. Inte ens sättsand utan en sand från stranden som vi stampat och vattnat på så att den ska sammanpackas lite lagom. Med kantgräs emellan sätter det sig hyfsat om man inte kräver total perfektion.

Nyanlagda stenstigar och andra ytor kräver en del plantering här för att de ska hålla där det sluttar. Mycket inpetande av småväxter blir det, och fint är det när stenstigarna blommar.

Ibland måste man lägga om en och annan sten som faller på sniskan. Senast det gjordes här var på 1970-talet. Vart 40:e år alltså.
kerstin z5-6
Hört talas om tjäle ? Här gäller eg frostfritt djup men en meter eller mer orkar jag inte gräva ..-har för mig att den som frågar bor norr om dalälven och har lerjord ....
Fuskade o grävde 30 sist -marken är dränerad plattgången ligger intill huset ..ser inte bra ut nu kan jag säga sad.gif
MariaS
Hej.
Jag har samma problem med lera, ni vet den där där man tar i för kung och fosterland, får en klump på en snöbolls storlek som väger tre kilo! wacko.gif
Jag har faktiskt lagt en stengång! Gjorde så här: Grävde ett 40cm djupt dike (Det tog sin tid). Bottnade med geoduk, 30cm 0-18mm bergkross. Därefter 5cm stenmjöl. Nu till det viktiga. Jag köpte färdigblandad finbetong.
Strödde ut den torr och jämnade till med en bräda så det blev ca 1cm tjockt lager. Därefter placerade jag stenarna i det mönster som jag ville ha. Tog nästa säck med finbetong och sopade ner mellan stenarna, sen var det bara att sätta på vattenspridaren. Jag fick vattna flera gånger första dygnet, två gånger det andra och en gång det tredje. (Betongen får ju inte bränna för fort) Fortfarande efter två år har ingen sten varken flyttat på sig eller skjutit pga tjälen. Och då har vi ändå haft neråt 26 minus på vintrarna.

MariaS
kerstin z5-6
ja det kanske är en idee att ta efter gräva 40 räcker ...sad.gif
Tror att snötyngden här gör sitt till också för att förflytta gångstenarna ..
blackred
CITAT (gullik.u @ 14-04-2004, 21:54)
Jag tycker hemskt mycket om stenar,plattläggningar men hur ska man enkelt göra dessa tex stenbelagd yta framför rabatt,vi har ju lerjord som ser ut som en bergodalbana varje vår!! man måste förstås alltid gräva bort markytan först? huh.gif

Hej!

Titta in på wwww.steriks.se där hittar du bland annat läggnings anvisning, olika stenar, mm.

Martin Widqvist
0470-40731. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon