I våras fick jag prova att ympa äppelträd!
Har nu 2st små träd med en tålig grundstam och sen en annan äppelsort på ympriset.
Det sparades två skott ovanför snittet ifall den ena inte tog sej. Nu har båda gjort det utan problem och man skulle då ta bort det ena skottet. Men nu till frågan:
NÄR ska man klippa av det andra skottet?
Dessa står i varsin kruka nu men ska planteras ut när som helst. Men jag vill inte ifall man ska klippa bort det andra skottet innan.
Så fort du ser att ympen tar sig ska skott från grundstammen tas bort kontinuerligt eftersom de annars riskerar konkurrera ut ympen.
Jamen det är inte skotten från grundstammen ja menar (kanske skrev konstigt i frågan...) utan på själva ympen! det har blivit 2 fina skott nu, ett som sitter längst upp på ympstammen och ett lite längre ner. Vet att man skulle ta bort det ena men jag minns inte NÄR

kanske inte spelar nån roll heller?! ska ju plantera ut dom snart och jag tänkte om man ska klippa innan det får komma ner i jorden?!
Huggorm
28-06-2014, 14:12
Bästa tiden för beskärning är juli-september men småkvistar som jag antar att det ännu är kan man i princip ta när som helst. Men om du snart skall plantera ut kan det vara idé att låta ympen sitta. Då hjälper löven till att skapa energi för rottillväxt på nya växtplatsen. Sedan kan du kapa i september istället. Eller vänta till våren och ta det innan lövsprickning. Då kan du se om båda ympar klarat vintern eller om den ena ser torr och skrumpen ut.
Okej då sätter du i en bambukäpp till vår och binder upp det skott som växer mest rakt och starkt. Klipp bort det andra skottet innan lövsprickning i vår. Att skära dessa unga plantor under JAS är inte att rekommendera, man behöver alltid tänka på syftet med beskärningen och för unga träd som behöver fortsatt stimulering till tillväxt bör de beskäras när "batterierna" är laddade.
Tack för svaren!! Nu blev jag lite klokare och båda ymparna kommer att få sitta kvar till nästa år så klipper jag dom innan lövsprickningen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.