anncharlotte
Två stycken relativt gamla buskar måste flyttas på, skulle gissa på att dom stått där dom står i i alla fall 20 år.
Så kommer vi lyckas att få dom till att överleva eller är det dömt att misslyckas ?
Nått speciellt vi behöver tänka på ?
Ann i Göteborg
Hej!
Hur stora är de?

Jag har flyttat flera R. i storleken 1,5 m höjd och diameter och det har gått utmärkt. Du måste få med en rejäl rotklump (mycket tungt att flytta alltså) och i förväg ha förberett en djup och vid grop med bra sur jord (egen + uppblandad med Rhododendronjord från plantskolan) att sätta den i direkt. Sen vattna ordenligt. Blir mycket vattnande om du flyttar nu men nästan inget alls om du väntar till september/oktober. Min erfarenhet av R. är att de är tåliga.
Huggorm
Rhododendron är som sagt kända för att klara flyttning ganska bra. Men helst inte mitt i varmaste sommaren.
anncharlotte
Tack för svar och goda råd :-)

Ja dom är nog i den storleken ungefär, 1,5 meter, knappt kanske.

Dom står mot en vägg som måste grävas upp och dräneras, nu kommer det nog inte ske i sommar men enligt expertisen så var det bra om buskarna försvann som fort som möjligt.

En stor grop att sätta ner dom i, hur stor är den ? Dubbelt så stor som rotklumpen + jord är det ok eller bör den vara större ?
Aqvakul
Ett tips är att flytta dem med hjälp av en pressenning. När du väl fått upp rotklumpen på den, kan du dra den på presseningen dit du vill ha den.
Ann i Göteborg
Javisst, gräv gropen någon decimeter djupare än rotklumpen och några decimeter vidare så löser det sig. En kraftig presenning som nämndes är bra för då kan du dra den tunga klumpen så mycket som det går. En vanlig skottkärra blir alldeles för klen och liten. Lycka till!!
anncharlotte
Skulle en av dom kunna tåla en halvtimmes bilresa tror ni ? Ja släpvagnsresa då kanske :-)

Men det är helt idiotiskt att klippa ner den, så att den blir mer lätthandterlig ?

Många frågor, men vi är inte så bra på sånt här :-)
Ann i Göteborg
Bilresan går säkert bra, packa in rotklumpen innan så den håller ihop. Korta in grenarna kan du också göra redan innan du börjar gräva upp den. Såga/beskär ovan bladfäste. Det du riskerar är nästa års blomning men inte mer än så tror jag.
anncharlotte
Tack så mycket för svaren, nu vet jag nog så mycket att vi vågar göra ett försök, men då helst till hösten, vi får väl se om jag får gehör för det smile.gif
anncharlotte
Ok, då har jag en ny Roderondendronfråga smile.gif Tidigare fråga handlade om min sons buskar men nu är det i stället mina egna jag funderar över.

Vi har nyligen köpt ett litet hus med en liten trädgård, en trädgård som är rätt full av diverse buskar som jag inte identifierat än. Men det finns 3 Roderondendron som jag ju lätt känner igen.
Dom står på baksidan av huset, rätt skuggigt och är i ganska bedrövligt skick.

Platsen dom står på är inte helt planerad än men troligtvis kommer det med tiden bli någon form av altan, friggebod, uterum på nått sätt där. Buskarna kommer kanske inte i långa loppet få stå kvar med andra ord.
Så frågan är hur jag gör för att ge dom bästa förutsättningar för att överleva sålänge.
Lite ny jord kan det hjälpa, eller är det en bättre ide att klippa ner dom totalt ?
vanjalarsa
Min erfarenhet är att Rododendron är väldigt lätta att flytta och att de inte mår dåligt av det. Förbered den nya platsen först och var sedan noga med att vattna.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Bassam
Hej

Du behöver ta med den också stort jordklubba.

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon