Suz
Hej!
Jag vet...det finns massor av trådar med identifiering av oäkta vs äkta fläder men jag blir så himla osäker!!
Jag vill gärna få ett utlåtande om just "min" fläder....den är säkerligen 3 m hög och blommar nu.
Minns aldrig vad det är för färg på bären då den här och min enorma Paradisbuske växt ihop.
Riktigt dåliga bilder då det blåser som attan och jag fotade med mobilen.
Vet inte om jag tycker blommorna luktar fläder...men de luktar gott...lite åt syren hållet.
[attachment=81465:1.jpg]
[attachment=81466:2.jpg]
[attachment=81467:3.jpg]
[attachment=81468:4.jpg]
[attachment=81469:5.jpg]
Huggorm
Allt tyder på äkta fläder
Suz
CITAT (Huggorm @ 23-06-2014, 16:10) *
Allt tyder på äkta fläder

Låter jättebra!!
Men jag är ju en sån fegfis....hur säkerställer jag att det inte är den giftiga till 100% ??
Huggorm
CITAT (Suz @ 23-06-2014, 16:37) *
Låter jättebra!!
Men jag är ju en sån fegfis....hur säkerställer jag att det inte är den giftiga till 100% ??
Smaka på bären? Du kommer ju inte dö, men äter du många lär du få magknip rolleyes.gif

Druvfläder blommar tidigare, de bord vara överblommade för länge sedan nu. Däremot har jag sett många äkta fläder blomma nu i midsommar. Sedan är blommorna på dina bilder väldigt vita, jag upplever att druvfläderns blommor gå lite mer åt det gulbruna "smutsvita" hållet. Sedan har vi märgprovet, din är ju vit och inte beige. Höjden sedan, druvfläder kan också bli 3m men den är oftast mycket mindre och tanigare än så. Men vill du vara fullständigt säker får du vänta några veckor till och se om det kommer röda eller svarta bär. Du kan ju göra fläderblomssaft ändå och frysa in, så kan du antingen dricka den eller vattna blommorna med den sedan när du vet säkert.
Suz
CITAT (Huggorm @ 23-06-2014, 17:11) *
Smaka på bären? Du kommer ju inte dö, men äter du många lär du få magknip rolleyes.gif

Druvfläder blommar tidigare, de bord vara överblommade för länge sedan nu. Däremot har jag sett många äkta fläder blomma nu i midsommar. Sedan är blommorna på dina bilder väldigt vita, jag upplever att druvfläderns blommor gå lite mer åt det gulbruna "smutsvita" hållet. Sedan har vi märgprovet, din är ju vit och inte beige. Höjden sedan, druvfläder kan också bli 3m men den är oftast mycket mindre och tanigare än så. Men vill du vara fullständigt säker får du vänta några veckor till och se om det kommer röda eller svarta bär. Du kan ju göra fläderblomssaft ändå och frysa in, så kan du antingen dricka den eller vattna blommorna med den sedan när du vet säkert.

Stort tack för ditt svar!
Kan man frysa blommorna menar du??
Tror jag gör en sats och bjuder svärmor wink.gif
Nej jag skojade bara!
Huggorm
CITAT (Suz @ 23-06-2014, 17:51) *
Stort tack för ditt svar!
Kan man frysa blommorna menar du??
Tror jag gör en sats och bjuder svärmor wink.gif
Nej jag skojade bara!
Jag är osäker på om man fryser blommorna eller om man gör färdig saften och sedan fryser den. Men jag vet att endera i alla fall förekommer.
Eva i Skåne
Äkta fläder tycker jag också det ser ut som. Äkta fläder har platta blommor medan druvfläderns är mer klaseformade.
Aqvakul
Tveklöst äkta fläder!
Suz
Tack alla för era svar!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon