godivaex
25-06-2014, 10:47
Hej,
I mitt torp fanns en rabatt vid husväggen när vi flyttade in. Rabatten är smal och inte helt oväntat växer inget närmast husväggen. Nu har jag ledsnat på att det ser så fult ut och är ute efter en lösning. Är inne på att lägga stenar eller ev. Försöka igen med någon torktåligt. I nuläget trivs: nepeta, blodnäva, tulpaner, alunrot, sommarphlox, höstaster. En buskros och en pion för en tynande tillvaro. Växtmånen är halvskugga (på sommaren), sandjord och det blir ganska torrt. Marktäcker med gräsklipp och löv på hösten. Då vi inte bor permanent får växterna sköta sig mycket själva. Ingen vattning men gödsel på våren.
Så hur har du gjort? Tips? Blommor eller kullersten? Andra alternativ? Om växter gärna mormorsväxter. Har varit inne på prästkrage, vit blåklocka och stjärnflocka, men tyvärr misslyckades alla mina sådder den här säsongen.
Tack på förhand!
kerstin z5-6
25-06-2014, 16:11
Bägge delar-mot huset en eller två rader sten-så man kan gå där stätta en stege o ev putsa fönster-framför stenraden en bred rabatt. I en sådan kan du ha nästan vad du vill.
Får de väl etablera sig med vattning klarar perenner läget fint.
Digitalis,många campanula ,aklejruta, akleja, tovsippa,sockblomma,stormhatt
godivaex
19-07-2014, 09:25
Tack för svar! (Av ngn anledning fick jag inget mejl om ditt svar)
ja det blir nog lite sten närmast huset och sen fyller jag på med perenner. Söker torktåliga perenner (zon 3) som blommar juni-aug. Har jättefin tulpanblomning och sedan "dör" rabatten. Så inget blommar när vi är här.... Ironiskt nog är köksträdgården fantastisk i år medan alla perenner och frösådder katastrof.
Jaja, nu ska jag ut och skörda ärtskidor och squash
kerstin z5-6
19-07-2014, 18:50
Perenner -då behöver du inte bry dig om zoner.
Högsommar -juli augustiblommande är bla
Mjölk klocka , hässleklocka flera färger båda, baptisia australis, läkesilverax röd o grönbladigt ,,krollilja,liljor asiatiska mfl,vertrum nigrum nysört,fransgentiana, helbladig lågblommande busk klematis -cl integrifolia, jättevädd,rosen och rostflockel,kungljus fransk verbascum chaxii album,grönlilja zigadenus elegans, platycodon, Stjärnflocka-(som kan vara knepig att så utan färska och därefter kylda frösådder,)
Avråder vanlig blåklocka o prästkrage då de är invasiva i rabatt.Finns andra kragar som uppför sig bättre tex Rudbeckia.Gul , röd högsommar.
Hej
Liljor är t¨liga mot tork platser.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.