|
Gossen Ruda
25-06-2014, 12:02
Skall du hålla på med valpropagande ända fram till valdagen kommer jag att blockera alla dina ensidiga inlägg. Har du hört uttrycket One Trick Pony?
*Stintan*
25-06-2014, 12:21
Ja märkligt att ingen lyssnade på henne. Undrar varför politiker är så fega?
CITAT (Gossen Ruda @ 25-06-2014, 13:02)  Skall du hålla på med valpropagande ända fram till valdagen kommer jag att blockera alla dina ensidiga inlägg. Har du hört uttrycket One Trick Pony? Artikeln i fråga handlar om könsstympning, mao talar mot just detta barbariska sätt att stympa unga flickor. Detta borde faktiskt vara något som alla skulle ställa sig bakom, oberoende av partifärg. Trist att somliga reagerar som du gör! Gita
CITAT (*Stintan* @ 25-06-2014, 13:21)  Undrar varför politiker är så fega? En bra fråga! Gita
CITAT (Gossen Ruda @ 25-06-2014, 13:02)  Skall du hålla på med valpropagande ända fram till valdagen kommer jag att blockera alla dina ensidiga inlägg. Har du hört uttrycket One Trick Pony? Detta kan du göra utan att basunera ut det här tycker jag! Det verkar som att du inte har läst artikeln:(
Huggorm
25-06-2014, 16:17
Sabuni hade en del klokt att komma med, vilket antagligen blev hennes fall. Hon fick ju som bekant lämna regeringen efter att ha blivit lite obekväm.
Piccante
25-06-2014, 17:35
CITAT (Huggorm @ 25-06-2014, 17:17)  Sabuni hade en del klokt att komma med, vilket antagligen blev hennes fall. Hon fick ju som bekant lämna regeringen efter att ha blivit lite obekväm. Det är väldigt svenskt att människor som tycker för mycket blir obekväma i social sammanhang då vi är så konflikträdda.
Bengalow
25-06-2014, 20:42
Vilka "vi", piccante? Svenskar? Tala för dig själv, och blanda inte in oss andra som ett slags självförsvar.
Gossen Ruda
25-06-2014, 21:09
Jag klickar aldrig på länkar som Gita kommer med. Kanske missar jag en del matnyttigt men slipper spotta ut osmakliga saker.
CITAT (Gossen Ruda @ 25-06-2014, 22:09)  Jag klickar aldrig på länkar som Gita kommer med. Kanske missar jag en del matnyttigt men slipper spotta ut osmakliga saker. Ja, tyvärr finns det en viss sorts människor som är helt oförmögna att ta till sig och förstå något som inte till punkt och prickar stämmer med den egna värderingen. Tyvärr blir/förblir dessa ju totalt enkelspåriga, ensidiga och till och med enfaldiga. De flesta intelligenta människor blir däremot stimulerade av att i stort sett allt kan ses från olika perspektiv. Kanske dags att du breddar ditt synfält en aning? Gita P.s För övrigt tycker jag att det är ganska korkat att kommentera ett inlägg som man inte läst och vet vad det handlar om. D.s
Gossen Ruda
26-06-2014, 05:53
Politiskt svammel blir man sällan klokare av och den överväldigande delen av dina inlägg faller inom den kataegorin. Nog om detta.
CITAT (Gossen Ruda @ 26-06-2014, 06:53)  Politiskt svammel blir man sällan klokare av och den överväldigande delen av dina inlägg faller inom den kataegorin. Nog om detta. Jag har lite svårt att förstå varför du gör dig besväret att komma med meningslösa kommentarer i frågor som uppenbarligen inte intresserade dig/ du inte förstår. Kanske bäst ändå att du håller dig till japansk småflickspop. (i den tråden tänker jag i alla fall inte störa dig) Gita
hs04290
26-06-2014, 12:26
En mycket viktig fråga både i Sverige och internationellt!!!! BRA att den kom upp!
Omskärelse/stympning är inte en religiös rit utan en kulturell tradition. Den är vanligast på Afrikas horn. En flicka som inte blir omskuren betraktas som oren, skamlig och vanärar familjen. Blir aldrig gift.
Flickornas inre blygdläppar skärs bort tillsammans m hela eller delar av clitoris, UTAN bedövning, och sedan syr man ihop skötet och lämnar ett litet! hål längst bak i slidmynningen. Stora blödningar, även livshotande förekommer, liksom infektioner. Flickor stympas och dör. Under uppväxten förekommer olika symptom; smärta, att det stramar så de inte kan springa, att infektion i området leder till en förträngning av urinröret, som i sin tur leder till svårgiheter att tömma blåsan, urinvägsinfektioner, blåsstenar, vidgning av urinledarna, infektion i njurarna, njursvikt, död. Svår menssmärta är vanligt mm mm.
Hur ska vi kunna hjälpa dessa flickor och kvinnor??
Genom långsiktigt arbete på Afrikas horn. Kunskap och resurser.
Genom långsiktigt arbete i Sverige.
Alla nyanlända flyktingar från länder med tradition av könsstympning SKA ERHÅLLA undervisning om anatomi av bägge könen, menscykeln, sexualitet, graviditet, könstympning, fysiska konsekvenser av denna, Sveriges lagstiftning. Etiska gruppdiskussioner föras. Kunskap och resurser för detta krävs.
"Landföreningar", som Somaliska föreningen, kan bidraga successivt till att traditionen upphör, genom inre arbete. Riktade resurser för projekt krävs.
Sedan lagen om könstympning kom i Sverige har ingen åtalats för detta. De flesta flickorna är omskurna när de kommer hit. Det talas om flickor som på sommarlovet omskärs i hemlandet, men inga sådana fall har än så länge undersökts, anmälts eller åtalats.
Ska vi då "tvinga" alla flickor till skräckfylld undersökning????? Om nu pojkarna alltid får visa sina testiklar?
1 Jag VET INTE om man undersöker alla testiklar??? 2 Jag tycker att alla flyktingar, oavsett ålder och kön, skulle få en läkarundersökning när de anländer, inkl. provtagning för smittsamma sjukdomar, ev lungrtg för TBC. 3 Det är LÄTT att se om en flicka är omskuren eller inte!!! Hon kan sitta en bit ut på en vanlig stol, luta sig mot ryggstödet, böja i knäna, och ha fötterna nära rumpan och fälla ut benen. Det tar 1 sek att se OM det är normalt eller inte. (efter att ha lärt sig förstås!). Det är inte ngt fasansfullt!!!! Man behöver inte ens röra vid flickan. 4 Som en del i en övrig kroppsundersökning, mätning och vägning skulle man kunna lägga in det i ÅK 1 i skolan. Utbildning och extra resurser krävs (tid, dokumentation etc)
Man kan då ha dessa undersökningar att gå tillbaka till vid misstanke om senare könsstympning. Dessutom kan man planera riktad undervisning och diskussion om operation med flickorna.
Jag har mött många flickor och kvinnor och "öppnat" dem igen. Jag önskar att denna del i min verksamhet ska bli överflödig i framtiden, och att flickor och kvinnor ska slippa denna livsfarliga, fruktansvärda, smärtsamma behandling.
Helena
Tack "hs04290" för att du tog dig tid att beskriva och klargöra. Hoppas att övriga forumister tar sig tid att läsa och ta till sig. Gita
Piccante
26-06-2014, 13:04
CITAT (hs04290 @ 26-06-2014, 13:26)  En mycket viktig fråga både i Sverige och internationellt!!!! BRA att den kom upp!
Omskärelse/stympning är inte en religiös rit utan en kulturell tradition. Den är vanligast på Afrikas horn. En flicka som inte blir omskuren betraktas som oren, skamlig och vanärar familjen. Blir aldrig gift.
Flickornas inre blygdläppar skärs bort tillsammans m hela eller delar av clitoris, UTAN bedövning, och sedan syr man ihop skötet och lämnar ett litet! hål längst bak i slidmynningen. Stora blödningar, även livshotande förekommer, liksom infektioner. Flickor stympas och dör. Under uppväxten förekommer olika symptom; smärta, att det stramar så de inte kan springa, att infektion i området leder till en förträngning av urinröret, som i sin tur leder till svårgiheter att tömma blåsan, urinvägsinfektioner, blåsstenar, vidgning av urinledarna, infektion i njurarna, njursvikt, död. Svår menssmärta är vanligt mm mm.
Hur ska vi kunna hjälpa dessa flickor och kvinnor??
Genom långsiktigt arbete på Afrikas horn. Kunskap och resurser.
Genom långsiktigt arbete i Sverige.
Alla nyanlända flyktingar från länder med tradition av könsstympning SKA ERHÅLLA undervisning om anatomi av bägge könen, menscykeln, sexualitet, graviditet, könstympning, fysiska konsekvenser av denna, Sveriges lagstiftning. Etiska gruppdiskussioner föras. Kunskap och resurser för detta krävs.
"Landföreningar", som Somaliska föreningen, kan bidraga successivt till att traditionen upphör, genom inre arbete. Riktade resurser för projekt krävs.
Sedan lagen om könstympning kom i Sverige har ingen åtalats för detta. De flesta flickorna är omskurna när de kommer hit. Det talas om flickor som på sommarlovet omskärs i hemlandet, men inga sådana fall har än så länge undersökts, anmälts eller åtalats.
Ska vi då "tvinga" alla flickor till skräckfylld undersökning????? Om nu pojkarna alltid får visa sina testiklar?
1 Jag VET INTE om man undersöker alla testiklar??? 2 Jag tycker att alla flyktingar, oavsett ålder och kön, skulle få en läkarundersökning när de anländer, inkl. provtagning för smittsamma sjukdomar, ev lungrtg för TBC. 3 Det är LÄTT att se om en flicka är omskuren eller inte!!! Hon kan sitta en bit ut på en vanlig stol, luta sig mot ryggstödet, böja i knäna, och ha fötterna nära rumpan och fälla ut benen. Det tar 1 sek att se OM det är normalt eller inte. (efter att ha lärt sig förstås!). Det är inte ngt fasansfullt!!!! Man behöver inte ens röra vid flickan. 4 Som en del i en övrig kroppsundersökning, mätning och vägning skulle man kunna lägga in det i ÅK 1 i skolan. Utbildning och extra resurser krävs (tid, dokumentation etc)
Man kan då ha dessa undersökningar att gå tillbaka till vid misstanke om senare könsstympning. Dessutom kan man planera riktad undervisning och diskussion om operation med flickorna.
Jag har mött många flickor och kvinnor och "öppnat" dem igen. Jag önskar att denna del i min verksamhet ska bli överflödig i framtiden, och att flickor och kvinnor ska slippa denna livsfarliga, fruktansvärda, smärtsamma behandling.
Helena Jag tror undervisningsbiten är jätteviktig. Såg en dokumentär igår om sex och samlevnad i Turkiet som har en väldigt pryd inställning till sex och även om staten och skolan är sekulär så är det kulturellt tabubelagt att tala allt för öppet om sex. En sexolog sa lite med glimten i ögat men ändå på allvar att hade man frågat turkiska kvinnor vad klitoris är? så hade nog de flesta svarat att det är en huvudstad i ett asiatiskt land. Könsstympningen är så traditionsbunden och i en artikel jag såg härom dagen där somalier i Norrköping uttalade sig så finns det så mycket fördomar kring att inte vara könsstympad så hela traditionen bärs upp av massa gammalt nys om att kvinnor måste omskäras!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|