Mayan
Kom hem efter en veckas semester och nu har päronäppelträdet invaderats av någon insekt, tror jag.
Finns det något hopp om räddning för mitt päronäppelträd, som ännu inte varken har gett frukt eller blommat?

Bassam
Hej

Du ska hjälpa oss lite för att hitta boven, boven kan bli frost tork, eller ohyra,

Vad du ska göra först:
++++ Ta bort alla skadar delar o bränna dem.
. Rensa under träd och ta ut ogräs..

Bekämpa:
titta noga om finns ohyra eller fläckar från Svamp.

Vad ska du göra:

-Om finns ohyra som lös eller andra. du kan göra själv medel som hjälper, om du spreja flera gångar.
Recept: 5dl vatten + 2dl grönsåpa+ 2dl T sprit, ta 1cm från den här blandning och blanda dem med 1 liter vatten och spreja till ohyra försvann.

Om finns fläckar eller som liknar med vetmjöl:
kan du spreja med blandning som kommer från:

En mat sked bikarbonat eller Atamon som blandad med 1 l vatten.

Det är viktigt:

Att spreja dem på Recept som jag skrev upp före blomm knopparna öppna nästa år.
och kan man använda vinter olja eller sommar olja.

Lycka till

H.Bassam
Mayan
Tack för svaret! Jag bröt av kvisten igår kväll och brände den. Såg nog att det tyvärr finns mask
på trädet, jag antar att det är samma som brukar angripa häggarna här hos oss. Häggarna blir jättefula och ser ut som om det var spindelväv på.
Men jag ska försöka blanda såpa och t-sprit enligt ditt recpt och spruta på.
tusen tack!
CITAT (Bassam @ 25-06-2014, 23:53) *
Hej

Du ska hjälpa oss lite för att hitta boven, boven kan bli frost tork, eller ohyra,

Vad du ska göra först:
++++ Ta bort alla skadar delar o bränna dem.
. Rensa under träd och ta ut ogräs..

Bekämpa:
titta noga om finns ohyra eller fläckar från Svamp.

Vad ska du göra:

-Om finns ohyra som lös eller andra. du kan göra själv medel som hjälper, om du spreja flera gångar.
Recept: 5dl vatten + 2dl grönsåpa+ 2dl T sprit, ta 1cm från den här blandning och blanda dem med 1 liter vatten och spreja till ohyra försvann.

Om finns fläckar eller som liknar med vetmjöl:
kan du spreja med blandning som kommer från:

En mat sked bikarbonat eller Atamon som blandad med 1 l vatten.
Det är viktigt:

Att spreja dem på Recept som jag skrev upp före blomm knopparna öppna nästa år.
och kan man använda vinter olja eller sommar olja.

Lycka till
H.Bassam

Huggorm
Det är nog häggspinnmal ja. Låt bli att bryta av fler grenar, trädet behöver de löv det har kvar. Det är ingen svamp så löven är inte smittade av något, de behöver inte brännas. Det du kan göra är att försöka plocka bort så många av larverna du kommer åt och hoppas på att trädet orkar bilda nya löv senare i sommar. Oftast överlever träden. Du kan också hjälpa trädet genom att vattna om det behövs och gräva bort gräset under kronan så konkurrensen om näring och syre till rötterna försvinner. Gödsling hade varit bra men det börjar bli lite sent på säsongen för det, man brukar inte gödsla efter midsommar.
Mayan
CITAT (Huggorm @ 26-06-2014, 15:37) *
Det är nog häggspinnmal ja. Låt bli att bryta av fler grenar, trädet behöver de löv det har kvar. Det är ingen svamp så löven är inte smittade av något, de behöver inte brännas. Det du kan göra är att försöka plocka bort så många av larverna du kommer åt och hoppas på att trädet orkar bilda nya löv senare i sommar. Oftast överlever träden. Du kan också hjälpa trädet genom att vattna om det behövs och gräva bort gräset under kronan så konkurrensen om näring och syre till rötterna försvinner. Gödsling hade varit bra men det börjar bli lite sent på säsongen för det, man brukar inte gödsla efter midsommar.

Äsch då, jag var rädd för det crying.gif Häggarna ser ju verkligen hemska ut när de fått dessa kryp på sig. Ska det månntro kunna hjälpa att spruta med såpa, t-sprit och vatten?
Tack för ditt svar!
Huggorm
Ja, det är inte vackert direkt. Jag vet inte om det hjälper att spraya något men man kan glädja sig med att det sannolikt är borta nästa säsong
Mayan
Nu har jag plockat bort och sprayat såpalösning,men jag tyckte att det också finns bladlöss på trädet ... suck!
Då kanske eventuellt såpalösningen skulle funka på bladlössen om jag har tur, men det känns inte som jag har så speciellt bra tur med detta träd. Fortsätter väl spraya och hoppas på det bästa.
Tack till er som har engagerat er!
Åsa, mälardalen zon 2
Nej det är inte häggspinnmal de går bara på hägg, våra fruktträd har egna spinnmalsarter och det är ingen fara våra fruktträd (och även häggarna) klarar av att larverna äter upp bladen de grönskar igen. Man måste inte bekämpa larverna, men vill man bekämpa får man bättre resultat ifall man använder händerna och samlar upp larverna än ifall man sprutar, såpvatten och dylikt är inte så jätteffektivt mot fjärilslarver.
Mayan
Ska man också ta bort själva väven de spunnit? Åtminstone här hos oss blir ju hela häggarna invävda och ser ut som spökträd, fast jag har inte sett några äppelträd som sett ut så. Kanske såpblandningen skulle hjälpa mot bladlössen då i alla fall? Jag har sett bara 2 "bon" med larver och de har jag plockat bort.
Allekulla
är det löss också på dem, så funkar det med att spruta vatten på dem, för att få bort dem. jag gör antingen det eller mosar lössen med fingrarna. Väldigt miljövänlig metod.
Huggorm
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-06-2014, 21:33) *
Nej det är inte häggspinnmal de går bara på hägg, våra fruktträd har egna spinnmalsarter och det är ingen fara våra fruktträd (och även häggarna) klarar av att larverna äter upp bladen de grönskar igen. Man måste inte bekämpa larverna, men vill man bekämpa får man bättre resultat ifall man använder händerna och samlar upp larverna än ifall man sprutar, såpvatten och dylikt är inte så jätteffektivt mot fjärilslarver.
Häggspinnarmalen går på andra träd om hägg inte finns att tillgå, jag har till och med sett en bild på en inspunnen cykel. Men visst, det är mycket möjligt att det är någon annan sort på detta päronträd.
Bassam
Hej

Lösning av Sprit med grönsåpa är miljö vanligt, och fungerar bra mot flera ohyra, så det är bra att använda den, jag kan säga att man kan blocka larver, och lägga filt under träd och skakar och samla larver o döda dem, men också kan man försöka göra någonting för att fåglarna kommer till sin trädgård, och det är bra att ta bort skada delar om man kan bränna dem bättre, för att de har larver och ägg till dem, det är olika metoder, man behöver börja med till träd blir frisk sen kan man ha mycket fint träd,

Obs

växter blir glad om man ta bort skadad delar, de ge nya delar som är fint och stark, undvika att ge växter mycket kväve, för att de blir svag ohyra och sjukdom mottande.

H.Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Huggorm @ 27-06-2014, 06:40) *
Häggspinnarmalen går på andra träd om hägg inte finns att tillgå, jag har till och med sett en bild på en inspunnen cykel. Men visst, det är mycket möjligt att det är någon annan sort på detta päronträd.

Häggspinnmalen kan spinna in andra växter + cyklar mm. och de kan ta ett smakprov för att sedan upptäcka sitt misstag och de äter inte så mycket mer efter de upptäckt sitt misstag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon