skrotfibbla
25-06-2014, 21:36
Hej
har fått två vinrankor i present. Den ena är en vitis Himrod och den andra en vitis Sukribe, men det finns ingen etikett på plantorna och givaren vet inte heller vilken som är vilken. Det skulle ju inte spela så stor roll, men nu när jag läste på om dem ser jag att Himrod ska ha kalkhaltig jord och Sukribe surjord och gödslas med rhododendrongödning. Någon som vet om man kan se skillnad på bladen på de olika sorterna eller ge ett råd hur jag kan göra.
RibesRubusVitis
25-06-2014, 23:33
Jag har själv flera Himrod och ett dussin andra sorter, däremot ingen Sukribe. Men alla fungerar i precis samma jord, först i kruka med Bauhaus billigaste plantjord och sedan nergrävda i kolonins skånska lera. Ingen av dem gödslas; det behövs sällan till vinrankor.
Att se skillnad på bladen är vanskligt, med stora variationer mellan plantor av samma sort. Här några exempel på Himrod:
http://forums2.gardenweb.com/forums/load/f...29007035.html?4Var inte orolig för jorden; rötterna går flera meter ner och så djupt orkar ingen jordförbättra.
skrotfibbla
26-06-2014, 15:50
Tack för svar och länk. Ja, Du har nog rätt, det är svårt att se på bladen. Jag får plantera dem båda som vanligt och se hur det går. Om den ena börjar må dåligt får jag väl försöka ge den lite rhododendrongödning, men det lär väl inte hjälpa om den vill ha surjord. Jag trodde alla vinsorter ville ha högt ph, men så enkelt får det förstås inte vara.
Tack för hjälpen!