pockejocke
Hej,

Har ett par klematis som jag gärna skulle vilja veta vilka sorter de är. Det har visat sig inte vara de som jag trodde när jag köpte.

Den första skulle vart en Huldine men det är ju ganska klart att det inte stämmer.
Den första blomman kom i början av juni och igår slog blomma nr 2 ut. Runt 10-12cm är blomman och just nu är den högsta rankan typ 2-2,5m.

Kelamtis-1.jpg

Den andra är planterad i en kruka på altan och skulle vart en Madame Le Coultre men jag gissar på att det är en Nelly Moser. Planterades förra våren men det blev det inga blommor. Klippte ner den till 20-30cm i våras och nu har det kommit 3 blommor som vissnade rätt snabbt, men det ser ut att vara fler påväg. Höjd 2,5m just nu. Rankan som växt längst upp på spajen har börjat hänga och ser vissen ut.

Klematis-2.jpg

Någon som har några tips på vad för sorter jag kan ha fått?

//Jocke
Bassam
Hej

för klematis kan man inte före att vet vilka sorter är dem, de står skilnad på skötsel mellan de.

Lycka till
H.Bassam
Finn Klematis
Hej!

Den första har jag inget förslag på. Jag kan inte påminna
mig någon klematis med detta fantastiska centrum.

Den andra kan vara Pink Fantasy.

Finn
pockejocke
CITAT (Finn Klematis @ 07-07-2014, 10:41) *
Hej!

Den första har jag inget förslag på. Jag kan inte påminna
mig någon klematis med detta fantastiska centrum.

Den andra kan vara Pink Fantasy.

Finn

Pink Fantasy skulle ju kunna stämma, den har blommat på årets skott. Fast det blev dock inga fler blommor.
Den verkar dock inte må bra i den krukan jag har den. Så det blir nog att flytta till en rabatt istället.

Tackar för hjälpen.

Irriterande när man inte får det som krukan var märkt med. Den första är ju iofs otroligt vacker, men vore skoj att veta vad det är.
Finn Klematis
Hej!

Du vill ha svar på vilken klematis det är. Det vill jag också.
Kan Du skicka en bild direkt till mig. Så skall jag arbeta
vidare.

finn@eldh.net

MVH.
Finn
FruTrädgårdstomte
Den övre, skulle inte den kunna vara Ville de Lyon? Alltså jag är då verkligen ingen expert men bra likt är det iaf.

http://www.helpmefind.com/clematis/l.php?l=2.49864&tab=1
Finn Klematis
Hej !

Jag har tittat på Ville de Lyon. Dom är lika på blombladen,
men jag får inte ståndare och pistiller att stämma.
Dom är spretigare på Ville de Lyon. Det är just blommans
centrum som förbryllar mig.

Finn
FruTrädgårdstomte
Det har du ju rätt i, Finn. Jag tänkte nog att blomman var liksom nyutslagen och därför inte helt utfälld än. Och det är därför som du är experten och inte jag. smile.gif
Finn Klematis
Hej !

Jag har inte släppt den här frågan. Har sökt kontakt med
Manfred Westphal men han är på semester. Det kan ta tid
innan jag återkommer.

Finn
eskil43
Hej! 'Asao' och 'Marmori' Hälsningar Eskil43
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon