Full version: Vinranka
Helena
Hejsan
Vi har flyttat in i ett hus där det finns en stubbe av en vinranka som tydligen gav massvis med vindruvor förra säsongen. Tyvärr kapade de som bodde här innan rankan för ommålning av huset. Hur ska jag göra för att få vindruvor igen?

Tack på förhand!!!! wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vinrankor brukar kapas hårt varje år ungefär i nov-dec. Så även om vinrankan har kapats hårt så kan du nog ev. få frukt iår, vinrankor sätter frukt på årsskotten.

Här kan du hitta ett exempel på hur man kan beskära vindruvor.

http://www.odla.nu/bar/vindruvor.shtml
Unni
Får jag haka på med en annan fråga?

Vad är det för plantavstånd som gäller för vinrankor? Jag funderar på att plantera en, men den kommer stå ca en meter från ett blåregn och jag har för mig att blåregnet är rätt krävande. Däremellan står det studentnejlika, men det skulle jag i värsta fall kunna ta bort.

Unni
Åsa, mälardalen zon 2
Det låter lite tätt med bara en meter mellan plantorna med tanke på att vinrankor brukar växa ganska kraftigt de med, det hade det nog varit bra med ett mellanrum på åtminstone 2-3m. Vinrankor brukar dock tåla hård beskärning så är det en vanlig vindruva kanske man kan hålla den på begränsad plats med beskärning. Är det staketvindruvor du tänker plantera så behövs det nog mer än en meters avstånd de växer mera buskigt och blir ganska stora på bredden, de har ett annorlunda växtsätt jämfört med de "vanliga" vinrankorna.

Vinrankor brukar inte vara så enormt krävande och de är ganska torktåliga när de väl har etablerat sig p.g.a att vinrankor har ganska djupt rotsystem. De behöver inte speciellt mycket gödning och man ska inte ge för mycket kväve då växer plantan som tokig och sätter få bär.

Studentnejlikan stör nog inte vinrankan den växer mera ytligt än vad vinrankan gör så rotsystemen stör nog ej varann. Det går även bra att plantera marktäckare under vinrankan, själv har jag smultronplantor som täcker marken under min Zilga och det går utmärkt.
Tjorven
Köpte förra våren en vinranka (tyvärr minns jag inte namnet) Den står på min inglasade altan i söderläge .Och faktiskt ser det ut som om den fortfarande är vid liv trots vinterkylan Hur ska jag nu göra framöver. Ska man börja vattna den mer nu?? och gödning Hur ofta och med vad?? Alla tips mottages tacksamt
(nybörjare vad det gäller vinrankor)
Åsa, mälardalen zon 2
Det ska bli kallare nu igen så låt vinrankan vila, ha ev. på en liten skvätt vatten om det börjar bli snustorrt även längre ner i krukan. Själva växten använder just inget vatten när den är i vila men rötterna får ju inte torka ut helt.

Att den ser ut att vara vid liv låter dock lite oroväckande med tanke på att det ska bli kallare, det normala när vinrankorna vilar är att de ser ut som torra döda pinnar. Har den börjat grönska så kanske du måste linda in den i ex. en väv ifall det börjar bli kallare nätter igen.

När vårvintersolen börjar komma kan det vara bra att försöka få ner dagstemperaturen på altanen (ex. skuggning, vädring), det är inte bra om den sätter igång och växa medans det fortfarande är risk för kalla nätter. Har du frostvakt aller liknande så är det inte lika stor risk för frostskador.

Ofta sätter inte vinrankor frukt förren de har blivit några år men skulle växten börja blomma innan insekterna har kommit så får man pollinera blommorna själv genom att kupa händerna runt blomklasen och sakta dra klasen genom handen.

När det gäller gödning och liknande så beror det lite på vilken vinranka det är, är det en staketvindruva så vill den ha jord och gödning med lågt pH ex. Rhododendronjord och Rhododendrongödning. Erlandsson som var den som introducerade dessa vinrankor i Sverige brukar rekommendera Chrysan. Är det vanliga europeiska vindruvor så brukar de gilla kalk så det går bra med vanlig jord till dessa, vanlig gödning naturlig eller konstgödning fungerar fast välj helst en gödning som har ett lite lägre kväveinnehåll annars så växer vinrankan mest och sätter inte så enormt med frukt. Hur man gödslar beror på vilken gödning du väljer ex. kan man mylla ner lite grundgödsling i ytan av krukan med något långsamverkande gödselmedel när vinrankan börjar sätta fart och växa, och sedan vattna några gånger med svaga näringsdoser under säsongen ungefär fram till juli +ev. augusti sluta sedan och låt växten mogna av naturligt till hösten. Vinrankor brukar vara törstiga, det går lättast att hålla jämn fuktighet om man har den i en stor kruka, blanda gärna upp jorden med ex. grus, små lecakulor eller liknande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon