Yeltzin
26-06-2014, 19:37
Hej!
På min gräsmatta finns en ruta där gula hallon delar plats med både röda och gröna krusbär..
Man ser ganska snabbt att hallonen gillar att ta plats och sprida sig om det tillåts.. och de har börjat växa ihop med varandra, och då undrar jag om man ska vara vaksam på hallonen så att inte krusbären konkurreras ut... eller att det inte är någon fara.. ??
Hasse_h
27-06-2014, 09:10
Hur stora är dina krusbärsbuskar? Jag tror inte hallonen kan tränga bort etablerade gamla krusbärsbuskar, men det är väl inte så svårt att dra upp hallonen om de kommer för nära? Hallon ska ju ändå skötas och gallras för att det ska bli bra skördar.
Yeltzin
27-06-2014, 10:42
De är etablerade. Jag tog en bild så det blir lättare att se..
[attachment=81509:hallonkrus2.jpg]
Hasse_h
27-06-2014, 12:56
Ojdå, ja där hade ju jag dragit upp de hallonskott som växer in i krusbären. De kan väl få breda ut sig mer åt vänster, där verkar det ju finnas plats.
Yeltzin
27-06-2014, 13:34
Plats finns det..

Tack, då gör jag som så att efter bärsäsongen ska jag se till att skilja de åt, och låta hallonen växa åt andra hållet.. blir ju dessutom lättare att plocka/hålla efter om man kan komma åt från alla håll..
Chili Linkan
27-06-2014, 14:49
Om du kan få tillräckligt med plats och om du har en vanlig gräsklippare är det smidigt att ha en gräsklippares bredd imellan, blir lätt att hålla rent då.
Yeltzin
27-06-2014, 15:31
Ahh!! .. tack för tipset, ska använda mig av det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.