I början av min "karriär" som odlare rensade jag bort allt som växte upp runt mina planteringar i grönsakslandet. Men jag har ändrat uppfattning då jag insett att allt är inte ogräs. Numera brukar jag lämna en del uppväxande örter som så småningom blir vackra blommar och i min blomhörna får de flesta vilda örter växa upp jag har tom lämnat en gräskant där de långa grässtråna inramar de vilda blommorna vackert.
Jag såg ett TV-program om två syskon, som bodde ensamma på en gård och som odlade mycket själva på gården. Potatisen hade de satt i något som inte kan kallas åker, då det var helt igenväxt runt potatisplantorna,
ingen kupning eller ogräsrensning, men likaväl fick de riktlig skörd av potatis. Efter detta har jag inte varit så noga med att rensa ogräs i potatislandet, en kupning på försommaren, sen får det räcka.
Min kolonilott ser inte perfekt ut jag rensar inte mer än nödvändigt gångarna mellan odlingsbänkarna får växa hur de vill. Det som jag dock kämpar med på eftersommaren är gräset som växer upp lite här och där, det rensar jag bort så fort jag kan liksom nästan alla tistlar, lämna någon som får växa upp och blomma.
Givetvis finns det växter, som inte tillför något utan bara tar näring och de brukar jag plocka bort vid den här tiden, man upptäcker dem när man lyfter på odlingsväven.
Men som sagt tycker jag att det inte är fel att lämna ett och annat "ogräs" om det kan bli till nöje för ögat längre framåt sommaren.