Full version: Vad är ogräs ?
Mjärden
I början av min "karriär" som odlare rensade jag bort allt som växte upp runt mina planteringar i grönsakslandet. Men jag har ändrat uppfattning då jag insett att allt är inte ogräs. Numera brukar jag lämna en del uppväxande örter som så småningom blir vackra blommar och i min blomhörna får de flesta vilda örter växa upp jag har tom lämnat en gräskant där de långa grässtråna inramar de vilda blommorna vackert.

Jag såg ett TV-program om två syskon, som bodde ensamma på en gård och som odlade mycket själva på gården. Potatisen hade de satt i något som inte kan kallas åker, då det var helt igenväxt runt potatisplantorna,
ingen kupning eller ogräsrensning, men likaväl fick de riktlig skörd av potatis. Efter detta har jag inte varit så noga med att rensa ogräs i potatislandet, en kupning på försommaren, sen får det räcka.

Min kolonilott ser inte perfekt ut jag rensar inte mer än nödvändigt gångarna mellan odlingsbänkarna får växa hur de vill. Det som jag dock kämpar med på eftersommaren är gräset som växer upp lite här och där, det rensar jag bort så fort jag kan liksom nästan alla tistlar, lämna någon som får växa upp och blomma.
Givetvis finns det växter, som inte tillför något utan bara tar näring och de brukar jag plocka bort vid den här tiden, man upptäcker dem när man lyfter på odlingsväven.

Men som sagt tycker jag att det inte är fel att lämna ett och annat "ogräs" om det kan bli till nöje för ögat längre framåt sommaren.
hanola
Känner lite som du...

Har inte så många år på nacken som trädgårdsägare (4 år). Tog då över en gammal prästgård där trädgården var väldigt välskött innan. De som bodde här innan var pensionärer, jag har idag 3 barn mellan 1-7 år så vad man lägger tiden på är ju lite olika smile.gif

Första året var jag helt frenetisk och rensade allt i min väg men kände att så här kan jag inte fortsätta! Nu så växer det ett fint högt gräs ihop med liljorna på framsidan. Nässlorna och aklejerna älskar min trädgård smile.gif Tillsammans så är det ju grönt och fint smile.gif

Nej, har i alla fall bestämt mig för att ta en bit i taget i trädgården och det är faktiskt lite roligt att lämna några rabatter orensade för man ser verkligen vilka växter som trivs i trädgården och vilka som inte gör det smile.gif

Tips: Har man klippt gräsmattan så ser genast allt lite prydligare ut smile.gif

Eva i Västerås
Och skär man kanten mellan rabatt och gräsmatta någon gång per sommar så ser det också mycket mer rensat ut, även om där är fullt med gräs och kirskål...
Bassam
Hej
Man behöver ta bort ogräs 1 gång i veckan under våren sommar och höst, det är bättre om man ta bort dem på handen med handverktyg .
Lycka till
H.Bassam
hanola
Visst måste man vara envis och ta bort det med jämna mellanrum om man vill ha det helt ogräsfritt men nu tror jag att vi pratade om att det inte gör något om det växer lite här och där... Det finns en charm med det också...

Mjärden
Kirskål är det minsta vill ha i sin odling, så där finns inget förbarmande utan där gäller det att gräva upp från första stund.
Sen växer det upp något åkerfräkenliknande med sektioner av armar och små småningom små blommar, det håller jag efter, vad är det för växt ?

Sen på eftersommaren kommer gräset, som är jättejobbigt, då rötterna tar med sig en bit jord. Tistlarna brukar jag rycka kan lämna någon enstaka där den inte är i vägen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon