|
Jag gillar stora vuxna pelargonior ... ett försök att odla dessa som "höjdare" Köpte sticklingar i våras här har de kommit ut i slutet av maj mot söderväggen  En månad senare i slutet juni  Det lär bli en hel del pyssel med uppbindning om det skall lyckas!
Häftigt! Ser ut som att du har fått lagt ner endel tid på detta
Ja det har blivit mycket pysselande och dessutom blev det en hel del jobb att röja bort den gamla stenläggningen som var längs med hela huset ... Lavendel från IKEAs fyndavdelning hjäler till att skugga krukorna från solen, tror det blir väl varmt när solen gasar på hela dagen.
Trampendal
07-07-2014, 21:39
Eftersom du , jaj-51, gillar stora pellisar vill jag tipsa om Nikolaj (eller Prins Nikolaj), om du nu inte har den redan.
Bilden visar sticklingar som jag köpte samtidigt på försommaren. Den vänstra är alldeles "normalstor" och Nikolaj till höger är nästan groteskt men maffigt stor.
[attachment=81613:Nikolaj1.jpg]
Hej. Tackar den har jag inte odlat.
Hej Det är bra att man prova sin fantasi. H.Bassam
Nu har de börjat växa till sig. 
Det kan man lugnt säga visst är det över förväntan. Det skall bli roligt att se fortsättningen.
Ullis64
29-07-2014, 22:38
Fantastiskt fint, och vad härligt det måste ha doftat från lavendeln!
Har du provat Irene-pelargoner? Hade en gång en Dark Red Irene, mot slutet av sommaren var blommorna stora som grapefrukter, och bladen som manshänder. En mycket speciell sort!
CITAT (Ullis64 @ 29-07-2014, 23:38)  Fantastiskt fint, och vad härligt det måste ha doftat från lavendeln!
Har du provat Irene-pelargoner? Hade en gång en Dark Red Irene, mot slutet av sommaren var blommorna stora som grapefrukter, och bladen som manshänder. En mycket speciell sort! Hej. Irene-pelargoner har jag inte haft .... ännu Lavendeln är nyplanterad i år men vist doftade det en del, kämpade med torkan i söderläget. Behövdes vattnade varje dag,bör blir bättre nästa år när den etablerat sig.
Jag la just märke till lavendeln och tyckte det var smakfullt. Jaså det går att fynda växter på IKEA det visste jag inte.
CITAT (fvd @ 30-07-2014, 08:45)  Jag la just märke till lavendeln och tyckte det var smakfullt. Jaså det går att fynda växter på IKEA det visste jag inte. Ja ibland har IKEA Familyl hyfsat pris, de sänktes mer efter ett tag och än bättre när de sista hamnade på fyndavdelningen  Ibland har man tur
morgonstjerna
30-07-2014, 09:45
Skitsnyggt resultat! Min lilla pelargontrappa bleknar i jämförelse. Jag vill inte vara tråkig men vad är det för lavendelsort? Tycker det ser ut som fjärilslavendel men är inte säker?
CITAT (morgonstjerna @ 30-07-2014, 10:45)  Skitsnyggt resultat! Min lilla pelargontrappa bleknar i jämförelse. Jag vill inte vara tråkig men vad är det för lavendelsort? Tycker det ser ut som fjärilslavendel men är inte säker? Tackar Det är fjärilslavendel, blommade över lite snabbt behövde vattnas mitt på dagen också ... Kändes bra att dölja de svarta krukorna och skydda mot solen, lavendel är ju lite speciellt ... P.S. Jag gillar Tagetes också!
morgonstjerna
03-08-2014, 10:01
CITAT (jaj-51 @ 30-07-2014, 11:14)  Tackar Det är fjärilslavendel, blommade över lite snabbt behövde vattnas mitt på dagen också ... Kändes bra att dölja de svarta krukorna och skydda mot solen, lavendel är ju lite speciellt ... P.S. Jag gillar Tagetes också! Fjärilslavendel är fin men den är inte härdig i vårt klimat. Uan behöver övervintras svalt för att överleva, vad jag vet. Tagetes är härlig, finns många maffiga färger och storlekar. :-)
Jag kan tänka mig hur det är att gå på gången och känna dofterna och se alla pelargonierna. hoppas du får ha dem länge.
CITAT (fvd @ 07-09-2014, 19:52)  Jag kan tänka mig hur det är att gå på gången och känna dofterna och se alla pelargonierna. hoppas du får ha dem länge. Förhoppningsvis går det att övervintra hängpelargonior också ... Hoppas de kan bli ännu bättre nästa år. Eventuellt får det bli något bättre stöd än bambupinnen.
Jag har hängpelargonier i mina amplar som jag övervintrar så det går bra. Det blir nog bäst att du bygger något eget nu !
CITAT (fvd @ 08-09-2014, 07:31)  Jag har hängpelargonier i mina amplar som jag övervintrar så det går bra. Det blir nog bäst att du bygger något eget nu ! Got hoppas de kan växa lit till nästa år. Köpa något färdigt bli mycket dyrt ... minst 500 kr /st Tankarna är inne på armeringsnät klippa och böja till som ett U Skulle vilja ha något lättare "typ" glest nät som är tillräckligt stabilt utan att behöva stagas.
Sista bilden för i år på häng pelargoniorna (?) Här är den! Orkar inte med odla.nu urusla bildhantering och fixa och trixa för att få in bilden här. Känns lite som ett tack och adjö med inlägg där bilder är en viktiga.
Det skall bli roligt att se dem nästa år igen. Har du någon byggåtervinning (min hofleverantör) där du bor så fall kan du säkert hitta något att bygga stöd med. Jag har sett massor med armeringsjärn och sådana där rostiga nät för en tia styck.
Jag hittade halvrunda "spaljéer" tillverkade av 4 mm ståltråd. De blir nog bra i mina krukor hoppas jag. Jag håller på att måla dem med rostskydds färg ...
Anki på Öland
05-10-2014, 12:29
[attachment=82104:10696266...747480_n.jpg]
Förstår inte varför du har så svårt att få in bilder, måste vara något med din dator.... Testade att lägga in dina ståtliga pelargoner så folk som inte gillar att klicka på länkar också får se dom och det gick utan problem.
Ja det är nog något med min dator ....
Det är därför som jag har minskat på det mesta här på ODLA.NU
Försökte med att formatera hårddisken och installera nytt windows 7 tog en hel dag men samma skit. Provat att köra utan brandväggar och virus program, IE 10 och Chrome samma skit?
Odla.nu klarar inte de vanliga länkarna från ex FB blir felmeddelande åtminstone. Uppdaterat naturligtvis men eländet kvarstår.
Kanske mitt mobila bredband hos Tele2 spärrar någon port som odla.nu använder?
Därav den tråkiga lösningen med klickbar länk.
P.S. ville bara fortsätta tråden till årets slut för de som var intresserade och blivit inopererade.
Jag har för mig att supporten svarade någon gång att man skulle byta webläsare för att få det att fungera. Jag vill hög säkerhet i min dator så jag kommer inte att förändra någonting har aldrig haft virus eller något annat skräp så jag skickar inga bilder längre. Om det blir någon förändring börjar jag igen. Det funkar bra på andra sidor så det kanske kommer någon gång.
Det verkar ju som du har hittat en bra lösning med näten så pelargonierna kommer nog att gilla det!
CITAT (fvd @ 05-10-2014, 16:47)  Jag har för mig att supporten svarade någon gång att man skulle byta webläsare för att få det att fungera. Jag vill hög säkerhet i min dator så jag kommer inte att förändra någonting har aldrig haft virus eller något annat skräp så jag skickar inga bilder längre. Om det blir någon förändring börjar jag igen. Det funkar bra på andra sidor så det kanske kommer någon gång.
Det verkar ju som du har hittat en bra lösning med näten så pelargonierna kommer nog att gilla det! Jag har Windows IE10 Och Google Chrome som webbläsare. Provat med min säkerhet i båda och samtidigt inaktiverat brandväggen och virusprogrammet. hjälpte inte från ODLA.NU svarar bara med en vit webbsida ... tyvärr ingen hjälp. Supporten tycker att det var fel på min dator eftersom det fungerar för "alla andra"
Ja det är ju som goddag yxskaft men odla vill inte och då är det bara acceptera det.
CITAT (fvd @ 05-10-2014, 19:56)  Ja det är ju som goddag yxskaft men odla vill inte och då är det bara acceptera det. Ja trodde jag hittat en lösning med Fierfox ... AOT trilskas också men där tycks allt fungera med Fierfox .... Förstår att det krävs en del att få forumen att fungera med de senaste webläsarna och hänga med i utvecklingen! En så viktig funkton som bankid funkade inte några dagar med IE10 men en uppdatering löste naturligtvis problemet! ODLA.NU och bilder med fungerar inte för mig med Mmicrosofts IE10, Google Crome eller firefox senaste wbbläsare. Blir väl en långsam planerad död av forumet? Förhoppningen om att den kommersiella delen med försäljning av växter skall leva kvar tror jag inte på det blir nog också en stilla långsam ... synd men väl möt på AOT och Fb Jan-Åke
WOW! Tänk va nära att jag missade detta,krukväxter är jag nästan aldrig inne på. Vilken rolig ide och vad snyggt det blev verkligen jättesnyggt!! Det var bara det jag ville.
Tackar kul när någon gillar idena, hoppas kunna övervintrare dem och att de växer lite till nästa sommar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|