Gröna mormor
28-06-2014, 11:23
Jag har ett tjugotal rossorter i trädgården och alla utom en har fina gröna friska blad. Jag vet att vissa sorter har en benägenhet att få bladmögel, till dom hör tydligen Super Star. Jag har tre stycken och alla är 15 år gamla. Bladmöglet började komma för ett par år sedan. Det är så tråkigt att se dom på nära håll. På långt avstånd lyser blommorna upp. Jag har provat spruta dom med bladmögelgift, men vill helst inte använda det. Eftersom dom står nära andra rosor, kanske jag bör gräva upp och kasta dom.
Inte ska du gräva upp rosorna och slänga, det är allt möjligt elände på rosorna i sommar, kanske för den milda vintern. Nästa sommar är dom kanske friska, rosor är sällan perfekta, ta det med ro.
Lasse Trädgårdsnörd
29-06-2014, 19:27
Vi hade en klematis, mycket vacker, som alltid fick massor med bladmögel så efter några år grävde vi upp den och slängde.
Förra året fick en av våra hundra rosor svartfläcksjuka och i år är det likadant så nu har vi tagit bort alla blad. När den blommat åker den upp och ut ur trädgården.
Det finns så mycket friska växter så vi vill inte hålla på med sjuklingar.
Hej
Det är bra om vi försöka rädda växter, men vi behöver isolera sjuka växter först och behandla dem.
Lycka till
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.