TantGredelin
29-06-2014, 16:07
Jag har precis köpt en Wrams Gunnarstorp och funderar nu på placering. Hade tänkt plantera den mot sydväggen på huset (gråvitt) intill andra växter som en stor tidigt blommande luktolvon med praktrosenspirea och höstflox framför. För där har jag ett lagom stort hål efter en flyttad växt. Där finns även en stor vinranka på stadig träställning, som kunde få hjälpa till som stöd.
Men så tänkte jag på bladlusbekämpning och annat elände som gärna dyker upp i skyddade lägen, och funderar på en öppnare placering, kanske med ett glest och ungt päronträd som värd? Eller på ett eget rostorn. Vad tror ni rosodlare?
Är det förresten någon som håller den som buskros? Det kanske går med beskärning.
Jag har läst på lite i rosforumet, folk verkar ha lite olika erfarenhet av WG. Jag bor i zon tre, jorden är fukthållande och lerhaltig.
Jag har den själv i zon 3- 4 och i år är den efter många år och en snäll vinter lite större, men du bor lite varmare. Tror på skyddat läge, klätterrosor är dom som tar mest stryk kalla vintrar och sol 6 tim / dag bör det vara. Fristående ställning i en rabatt, gräsmatta, men ändå varmt läge är bra, kan ev bli för torrt mot väggar.
TantGredelin
29-06-2014, 21:08
Tack för ditt svar!
Jag har letat runt lite och sett att du verkar vara rena rosdrottningen. Jag har också haft en del rosor under mitt lååånga trädgårdsliv, tröttnade dock på förväxlade namn, rost, svamp och löss efter många års kämpande med LÅG-rekommenderade gammaldags rosor...
Öppet och soligt kan jag åstadkomma, men kanske räcker det att plantera den som en buske, beskära och ge stöd så gott det går. Plantan ser ut att vara frisk och fin och förhoppningsvis är det den sort som det står att det ska vara. Impulsköp till sensäsongens extrapris på Blomsterlandet, skulle bara köpa ekologisk gödning - ja, du vet hur det är.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.