siba83
Hej

Jag har en Akleja i trädgården som jag gärna vill ha fler av. Kan man ta sticklingar av Akleja hur i så fall? Eller kan man föröka den på annat sätt för att få en exakt kopia. När man tar frön riskerar man ju att det blir andra färger på de nya än det man vill ha. Tacksam för svar!

Mvh / Emil
fvd
Det finns ju många sorts aklejor vissa är svårare än andra att få att överleva. Jag gillar aklejor för att de kommer tidigt på våren direkt efter lökväxterna och sedan kommer de vårblommande perennerna. På så sätt får man lite tid driva upp sommarblommor. Jag vet inte vad mina vanliga aklejor heter men de är rosa,blåa, vita och cerise färgade och sår sig gärna själva. Dessa blir samma färger så med dem är det inga problem. Däremot har jag försökt få gula och flerfärgade att överleva men inte lyckats. Att det skulle gå att ta sticklingar har jag inte ens tänkt på, men du kan ju sätta en i vatten och se om du får rötter,
Bassam
Hej

Du kan ta sticklingar från dem under sommer, du kan plantera dem i kruka som har så jord, jorden som hålla fuktig men inte blöt, och lägga de i skugga ljusa plats.
Lycka till
H.Bassam
Gröna mormor
Jag har en hel del olika aklejor och jag låter dom fröså sig själv och sprida sig hur dom vill. Hamnar dom på "fel" ställe, gräver jag upp dom på hösten eller tidigt på våren och planterar dom där jag vill ha dom.
Bassam
Hej
Det är bra om man försök öka växter på olika sätt
H.Bassam
Eva 33c
Själv har jag lite svårt att se hur man ska ta sticklingar av en akleja med tanke på hur det gröna ser ut på en sån planta. Men det kanske går. Har någon här provat vore det kul att få höra lite om hur de gick till väga. Jag tror nog annars att delning på vår eller höst kan vara lättare att lyckas med.
Personligen har jag inte provat. I min egen trädgård har jag ett sammelsurium av aklejor. Under en period köpte jag alltid nya aklejfröer och sådde så nu finns det en massa olika varianter överallt. Det är lite charmigt tycker jag. Vissa sorter är mer frökonstanta än andra.
[attachment=81543:aqui_vul.jpg]
HenrikF
Kanske kan du ha nytta av informationen i:
Trädgårdsmästarens förökningsmetoder
– schema och katalog över förökningsdelar vid
vegetativ förökning av fleråriga örtartade växter

Licentiatuppsatsen kan hämtas här:
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/33735...077_33735_2.pdf

Den rekommenderade metoden för akleja tycks vara att föröka plantan med hjälp av delar av nedåtgående rötter. Jag har dock inte provat själv, men det kanske jag gör så småningom - aklejor är vackra blommor!
Bassam
Hej

som vi vet att växter som kommer från sticklingar blir bättre på grund att de kommer som föräldrar, så kan vi försöka ta mogna blad sicklingar från Aklejor, när vi tar dem, vi kan ta de under Oktober och lägga dem i vatten eller i så jord, och kan planterar dem under Januari, under den här tiden ska de får bra rötter och vi kan ta mogna blad under våren och försöka.
H.Bassam
kerstin z5-6
Enklast är att del en stor planta. På våren
Ålgryte
CITAT (Eva 33c @ 03-07-2014, 14:17) *
Själv har jag lite svårt att se hur man ska ta sticklingar av en akleja med tanke på hur det gröna ser ut på en sån planta. Men det kanske går. Har någon här provat vore det kul att få höra lite om hur de gick till väga.

Av misstag bröts tidigare i sommar en vacker mörkblommande Akleja stängel av crying.gif Jag stack ner hela den långa blomstängeln i en kruka där den blommade färdigt. Nu kommer nya blad vid stängeln och jag antar att den har rotat sig yahoo.gif
Eva 33c
CITAT (Ålgryte @ 08-08-2014, 15:39) *
Av misstag bröts tidigare i sommar en vacker mörkblommande Akleja stängel av crying.gif Jag stack ner hela den långa blomstängeln i en kruka där den blommade färdigt. Nu kommer nya blad vid stängeln och jag antar att den har rotat sig yahoo.gif

Men vad spännande! bravo.gif Här anar jag fantastiska framtidsmöjligheter att föröka aklejor... Hur såg blomstängeln ut längst ner, hade den några blad eller så?
Och ungefär hur länge sedan är det sen du stoppade ner den i jorden?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon