Hej!
Odlar gurka, tomat, chili och paprika i mina två små växthus och i år har jag provat en ny gurksort som heter "Jurassic" från Nelson Garden. Tyvärr har de gurkor jag hittills skördat smakat jättebeskt, det har aldrig hänt tidigare med mina gurkor. Någon som har någon erfarenhet?
Hej
Gurkor blir jättebeskt, om Om de utsätts för törstiga under växer tiden.
H.Bassam
Eva 33c
03-07-2014, 13:41
Tror som Bassam, att de haft brist på vatten under sin utvecklingstid. Det är i alla fall den vanligaste orsaken till beskhet hos gurkor. Så om du vattnar bra framöver kommer de nya gurkorna att bli goda.
En annan orsak skulle kunna vara om du odlar gurkor i växthuset som har hanblommor också (Jurassic ska vara helt honlig ), då kan Jurassic blivit pollinerad och därmed utvecklat beskhet. Men oftast tycker jag att befruktning av rent honliga sorter yttrar sig mest i att gurkorna får konstig form hårda fröer. Beskheten är inte självskriven.
Hej
Tack Eva 33c för mera information.
H.Bassam
Alla mina gurkor har fått samma behandling under uppdragning till planta och nu även i växthuset. Jag har två plantor och gurkor från en planta är jättebesk medan en gurka från den andra plantan är mindre besk. Fröexpert från Nelson garden tror ev att det kan vara fröet i sitt ursprung som kan bära på en beskhet som sedan leder till att samtliga gurkor på den plantan blir besk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.