Full version: Intorkat äppelträd
Tecknaren
Jag råkade ut för ett väldigt ledset äppelträd härom dagen.

I stort sett alla blad har torkat in. Likaså har många grenar helt eller delvis torkat. Det finns kräfta i trädet och en del grenar har torkat in precis som det gör hos kräfta. Men det är de uppåtgående grenarna som gör mig förbryllad där alla bladen torkat in (förutom en liten låg gren som fortfarande har några gröna blad kvar).

Har trädet dragit sin sista suck, eller kan blom- och grentorka se ut så här också? Tar tacksamt emot förslag på vad det kan vara. Och i så fall vad kan jag göra?
[attachment=81530:001.jpg]
Huggorm
Jag misstänker tyvärr att det där trädet gjort sitt. Anledning är svårt att sia om. Har något radikalt hänt med marken i närheten av trädet? Hur är det med gräsmattegödning typ stroller kombi eller liknande? Hur såg trädet ut i fjol?
Bassam
Hej
Det är svårt att bota den, så det är bäst att ta bort den, för undvika att svämpen ska gå till andra din växter.

H.Bassam
Tecknaren
Tack för era svar! Förmodligen har trädet dragit sista sucken, men det får stå kvar till nästa säsong. Har det stått där så länge som det gjort kräver det respekt. Som ett sista halmstrå har kunden och jag en långsökt teori om att det i våras när trädet blommade var här i mellansverige en liten köldknäpp. Kanske tog knopparna styk då och har inte orkat återhämta sig. Vi får se nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon