Mina remonterade ICKE revande smultronplantor, som för övrigt ger gigantiska bär, revar sig likväl. Inga större problem egentligen då jag ändå vill ha fler plantor så jag tänkte ta dessa revor, som är olika gamla, och planera dem. Det går av utrymmesskäl inte att plantera dem där de är så min plan är att klippa loss dem och plantera dem i en blomsterlåda tills de tar sig redigt och innan vintern eller när pallkragen är tom plantera dem permanent där. Är detta en bra plan, eller kommer de inte tycke om att bli omplanterade så många gånger? Och fråga två, hur gör man? Läste någonstans att jag bör spara ca en cm av revstammen för att lättare hantera dem, något mer?
kolonista
01-07-2014, 17:59
Hej. Jag brukar låta den nya plantan sitta kvar på revan och förankra den i en liten kruka med jord som får stå bredvid moderplantan. Då får "ungen" näring från "mamman" genom "navelsträngen" medan den bildar egna rötter och då klipper man av revan och vips så har man en ny planta i en egen kruka klar att sätta där man vill ha den. Det har alltid funkat för mej.
Ok, ja det var ju en bra ide. Det provar jag