Ann i Göteborg
01-07-2014, 11:33
Någon bra svensk benämning på detta utmärkta engelska ord?
Sen undrar jag vilka växter som det är mödan värt att knipsa vissna blommor på? Vilka har en chans att hinna blomma om under sensommaren eller hösten i zon 2?
"Deadhead" betyder "knipsa bort överblommade blommor".
Finns inget ord på svenska som jag vet!
Ungefär som att det inte finns något ord på engelska som betyder "lagom" ;-)
Eller inget svensk ord för "gardening" ("trädgårdera"!)
Man ska knipsa blommor på såna som bildar frö, och då plantorna slutar producerar blommor när det bildas frö, som pensé, petunia, luktärtor...
Ang. "Vilka har en chans att hinna blomma om", dom flesta sommarblommor fortsätter att blomma tills frosten kommer, eller menar du perenn?
Ann i Göteborg
06-07-2014, 21:00
Kanske man bara skulle kunna säga knipsa?
Tack för ditt svar, tänkte mest på perennerna. Stäppsalvia och kantnepeta knipsar jag. Även så remonterande rosen Louise Odier. Funderar på vilka fler växter som har möjlighet till en senare blomning?
kerstin z5-6
06-07-2014, 21:53
alla remonterande rosor mår bra av det -perenner har åtminstone jag alltför kort säsong- tom sept för att ens pröva.
Ann i Göteborg
07-07-2014, 12:10
Tack för svar! Jag skall prova även med stjärnflockan när den blommat över! Grekvädden har ju så fina fröställningar så den kanske helt enkelt får stå kvar som den är under vintern...
kerstin z5-6
07-07-2014, 21:14
Finns även "Chelsea cut -dvs klippa ner alla perenner efter första flor även stjälkar för ett andra flor-Något jag av naturliga skäl inte heller testat.
Hej
"Chelsea cut -dvs är fel metod på grund av grenar som vissna skydda växter från kalt.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.