Valuski
Har aldrig brytt mig om växter förut men har nu fått en knäpp och börjat läsa på och intressera mig för att få ordning på mina stackars växter hemma.

Har två krukor med någon typ av suckulent. Har googlat runt men blir inte klok på om det är en crassula hobbit eller en crassula gollum. Skulle vilja veta vad det är för en sort, vad den kallas på svenska och varför dom ser så...ledsna ut. [attachment=81534:402764_1...503940_n.jpg]

Tack för hjälpen!! thanks.gif
teo
Jag hade nog kallat den Crassula ovata cv. 'Gollum' . Tror att det är samma som 'Hobbit'. De är ganska lätta att ta död på genom övervattning, speciellt om de står i torv-baserad jord (som de oftast gör när man köper dem).
Alexander-VG-zon3
Det är två helt olika namnsorter på detta forum finns det bra bilder som beskriver skillnad http://forums.gardenweb.com/forums/load/ca...2115196635.html, Och dom kan få samma utseende även om dom har torkat som av övervattning. Men uttorkade brukar ge mer silvriga fjälliga blad medan övervattning ger mjuka och skrynkliga blad.
Valuski
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 02-07-2014, 11:32) *
Det är två helt olika namnsorter på detta forum finns det bra bilder som beskriver skillnad http://forums.gardenweb.com/forums/load/ca...2115196635.html, Och dom kan få samma utseende även om dom har torkat som av övervattning. Men uttorkade brukar ge mer silvriga fjälliga blad medan övervattning ger mjuka och skrynkliga blad.

Aha! Där ser man. Tack för hjälpen!

CITAT (teo @ 02-07-2014, 08:42) *
Jag hade nog kallat den Crassula ovata cv. 'Gollum' . Tror att det är samma som 'Hobbit'. De är ganska lätta att ta död på genom övervattning, speciellt om de står i torv-baserad jord (som de oftast gör när man köper dem).

Är det bättre med annan jord åt dessa? Tänkte om det är värt att plantera om...
Bassam
Hej
succulent deras hemland Afrika så de är mycket känsla för mera vatten eller mycket fuktiga jord, så de ska ta bort skadad delar och planterar i sandblandning jord, och ska bli noga med vatten, lämna jord torka mellan vattning.
H.Bassam
teo
Jag planterar alltid om inköpta växter (kaktus/suckulenter) det första jag gör.
10-15 % såjord
10-15 % åkerjord
Resten pimpstensgrus och/eller kattsand (Coop Xtra)

Man kan få tag i pimpstemsgrus av märket HeklaGrow (gissa från vilket land den kommer :-) ) eller Weibulls Vulkansten.
Kattsand skall vara av typen 'Moler', dvs en typ av lera bränd vid hög temp - som inte klumpar ihop sig

Man kan även använda sand/grus men inte finkorning, typ havssand.

Jag använde Perlite tidigare men inte numer - den är alldeles för lätt och med tiden flyter den lätt upp till ytan vid vattning.
Alexander-VG-zon3
Till paradisträd har det för mig funkat bra med en plantjord eller krukväxtjord som jag sedan blandat upp extra med leca eller grus. Köper man en kvalités jord så är där bra sammanställt mellan olika material så det inte bara är fin torv och så extra för dränering som man själv tillsätter (en näve per liter jord). Och just Paradisträd växer bra med mer näring i jorden, än många andra suckulenter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon