Egalias
Jag har en ynka planta timjan som iofs räcker till husbehovet men jag skulle vilja ha mer. Finns det någon sort som lämpar sig extra bra som marktäckare? Har hört talas om backtimjan, kan det vara något?
ingrids
Backtimjan brukar användas som marktäckare ibland, har läst om hur de gjort i någon engelsk trädgård. Tydligen är ett problem att ogräs sår in sig i timjanen och det är lite bökigt att rensa. Backtimjan finns i olika blomfärger vilket är fint tillsammans på de bilder jag sett. Själv har jag brokbladig citrontimjan på en plätt och den funkar sådär som marktäckare, den tog stryk under barfrosten och blir nog inte fin igen på allvar förrän juni. Annars är den både snygg och god i matlagning.
Eva i Västerås
Backtimjan är mycket tåligare än både kryddtimjan och citrontimjan. Den kan behöva sättas om typ vart 4.e år, eftersom det just blir massor av ogräs. Den täcker inte så väl, utan frön kan gro i tuvorna.
Jag för en ojämn kamp med rödklöver och maskrosor i min backtimjan. Blommande backtimjan är jättevackert.
Den fungerar dessutom som krydda, precis som kryddtimjan.

Citrontimjan övervintrar halvdant hos mig i Västerås, och brokbladig är ännu känsligare. Den gav jag upp. Kryddtimjan fungerar hyfsat, när jag har den i en odlingslåda, så den får lite torrt om fötterna på vintern.
Alexander-VG-zon3
Jag gillar gråtimjan mycket, klarar både lite fuktigare jord som torr (som den vill ha) och har klarat alla typer av vintrar och täcker väldigt bra blir en tät matta.
FruTrädgårdstomte
Jag har backtimjan som marktäckare. Och blommande är den väldigt vacker. Efter blomning, resten av säsongen ser den ut som skrutt, risig och dan.
Eva i Västerås
Om man inte står på knä och klipper a alla massor av överblommade minimala stjälkar...
Egalias
Köper nog på mig lite av varje på höstrean så får vi se vad som tar sig. Bor i Skåne så det mesta brukar funka...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon