Björkvägen1
02-07-2014, 12:32
Jag har förälskat mig i malvor (myskmalva), främst vita. Jag har köpt två plantor och fått en, alla tre vita, sen planerar jag att så fröerna så att jag får en stor fluffig vit malvarabatt. Så igår fick jag en enorm rosa som jag inte vet var jag ska sätta nu...
Kan man sätta den rosa bredvid de vita och lita på att frön från vita plantor ger nya vita plantor? Antar att det inte är så enkelt. Hur långt ifrån varandra bör man sätta de olika färgerna?
Har även sått sommarmalva, bör man vara orolig för korsning där?
Finns det någon som har erfarenheter av fröförökning av denna lite bortglömda raring?
(Tar ärna emot andra tips ang myskmalva, finns inte mycket att läsa om dem i etern)
Tacksam för svar!
/ Björkvägen 1, zon 4
Hej
Det är svårt att förbjuda blandning mellan ärv när blommor kommer och vill ge frö, bara plantskolor som kan göra detta. de har ordna växt platsen för att klara detta.
H.Bassam
Eva 33c
03-07-2014, 12:45
Sommarmalvan (lavatera trimestris) och myskmalvan (malva moschata) tillhör inte samma släkte, så korsning mellan dem två är ytterst osannolikt. Att det förhåller sig så ser man på de vetenskapliga namnen, där lavatera och malva är släktnamnen.
Säkerhetsavstånden för att hindra korsningar är generellt ganska stora då insketer flyger långt, det kan handla om några hundra meter, så ofta räcker inte en villatomt till.
Så du kommer att få både rosa och vita fröavkommor. Myskamalvan sprider sig bra med frön i trädgården och om några år kommer du att ha myskmalvor både här och där : ) En egenskap som en del retar sig på och andra uppskattar. Själv tillhör jag den senare gruppen. I mina ögon är den vita snyggast så jag brukar dra upp de rosa om jag hinner. På så vis blir det fler och fler vita med tiden. Hittar du en vit på "fel" plats kan du alltid flytta den till den rabatt du vill ha dem i. Men de kan vara lite knepiga att gräva upp när de blivit stora. De har rötter som liksom klamrar sig fast i jorden...
Björkvägen1
05-07-2014, 16:17
Aha! Nu vet jag hur jag ska hantera dem! Sätter ner den på andra sidan hus o garage och håller ett öga på nykomlingar i rabatten. Misstänker att jag kommer falla för den vit-rosa blandningen till slut

(Skillnaden mellan sommarmalvan o malvamalvan borde jag ju kunnat lista ut om jag hade tänkt efter lite

)
Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.