Ehan
Vill plantera en lite 'rad' om tre japanska körsbärsträd. Skulle vilja att kronorna så småningom växer ihop (a la Kungsträdgården :-)) Har några frågor och hoppas att ngn har lite råd:

1. Prunus accolade, bra sort? (+++ ('utsökt') enligt zetas) Funkar den bra, måntro, om man vill att kronorna ska 'växa ihop' som ett litet 'tak'.

2. Hur tätt ska man plantera om man vill uppnå den effekten?

3. Är det för sent att plantera nu? :-)
EvaKlemming
Accolade är en bra sort, tålig. Jag har i tre trädgårdar planterat Accolade, med stamhöjd 180, utan att tänka på årstid. Behöver mycket vatten vid planteringen som alla större träd man planterar. De blir ganska omfångsrika med åren. Avstånd väljer du själv. Kungsträdgårdens träd är ju inte särskilt tätt planterade. Om du sätter dem tätare blir det en stor krona med tre ben. Vad du än väljer blir det säkert vackert. De är fantastiska entréträd, under våren vill man gå under dem varje dag. Ute i trädgården skulle jag välja flerstammiga. Men så vackra att de kan bära en hel trädgård är de inte. De fyller inget i luften efter blomning. Hoppas jag fick med någon av dina frågor. Med vänlig hälsning Eva.
Ehan
Tack snälla för bra svar! Ja, det är tänkt längs med garageuppfartens ena sida (ca 17 meter), så jag hoppas på en sky av blommor på våren. Tänker kanske att avvakta några veckor innan plantering ändå. :-)
Ehan
Har verkligen försökt att vänta med att plantera mina accolade eftersom att sommaren var så otroligt varm och hade inte möjlighet att passa vattningen.

Problemet bara att nu kan jag endast hitta träd som är ympat på 120 cm-stam! Gissar väl att det betyder att stammen då inte växer högre än så? Känns väl som att man skulle behöva minst 180 cm stam för att det ska kännas bra att gå under?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon