Full version: Stjärnöga fröer
Pupuffan
Hej!
Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med fröerna från mina stjärnöga.
Vad är egentligen fröerna från dom?
Är det efter blomning man tar de stora gröna som sitter allra längst ner i blomman? Under flikarna som bildar knoppen? Jag har fått några riktigt stora gröna underst på vissa blommor, på en del är ingen i ytterringen stor, och på vissa har tre blivit större än de andra. Jag tar de innan de skrumpnat helt, är det fel eller hur gör man?
Jag tycker inte jag hittar något om jag låter dem bli riktigt gamla.
Jag tar de slm gröna och torkar dem själv, är det fel?

Förklara jättegärna då jag hemskt gärna sår mina egna nästa år.
Mvh/pupuffan
Eva 33c
Fröer bör så gott som alltid få mogna på plantan för att bli grobara. Så länge de är gröna är de inte klara (undantag finns dock...) Fröet är heller inte klart så fort blomman vissnat utan behöver tid att mogna. Det kan ta lite olika tid. Stjärnöga tillhör asterväxterna, och de kan producera sina frö lite nyckfullt. Många blir aldrig fullgångna heller. Om din planta är en köpesort som kanske har förökats med sticklingar så är det inte säkert att den ger några frön alls.
Här är en länk till en bra sida om fröer mm. Där ser du i allafall hur fröställninig och frö ska se ut för Osteospermum=stjärnöga.
http://theseedsite.co.uk/profile78.html
Det är otroligt roligt att ta egna fröer och så, ibland blir det inte så bra ibland bättre än man trott. Det kan lätt utvecklas till en mani att plocka alla fröer man ser...
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon