henriklestreus
03-07-2014, 16:09
Hej gott folk! Jag har seriösa problem med en gul liten larv i stort antal som verkar lägga ägg under bladen på alla mina pepparmynta vilket förstör dem sakta men säkert. Se min egenhändigt filmade video på larven och skadan på bladen. Länk kommer här:
https://www.youtube.com/watch?v=yDZI0OZ7wP8 Tips önska på vad detta är för larv samt hur man kan bli av med den. Tackar på förhand.
Påtoppen
03-07-2014, 23:42
Följer! Har fått en hel planta förstörd, troligtvis av samma. Blir gula runda fläckar med en brun prick i va? Jag har inte fattat vad det är. Har haft några prickiga blad på de andra myntorna men de bladen har jag plockat och slängt, även sprejat med såpvatten då det varit någon enstaka bladlus på, det verkar hålla det i schack i alla fall.
Jag vet inte om den förstörda plantan hade detta med dig från affären, det dröjde inte många far förrän jag såg alla prickar och hur plantan successivt tappade kraft.
Hej
Den larver kan kan plocka på handen och lägga trasa under växter och skaka och sen samla dem, men ska man försätta samla skadad blad och porta den, sen på affäre kan man köpa olika insekt medel mot dem, de gör inte prickar men prickar kommer från Svamp, så de ska borta när du borta skadad blad och rensa bra under växter.
Obs recept för såpa + T sprit:
5dl vatten + 2dl såpa + 2dl T sprit, du ska ta 1 cm av dem och blanda med 1L vatten och spreja flera gångar, ska spreja under och över blad plus på hela växter.
H.Bassam
Påtoppen
04-07-2014, 08:27
Mina är planterade så det blir svårt att skaka.
Jag använder bara såpa+vatten eftersom jag inte vill använda T-sprit på sånt som ska ätas direkt, använde det dock på några chiliplantor som fick trips men innan plantan fått frukt.
Gossen Ruda
05-07-2014, 07:04
Ser ut att vara en fluglarv av rörelsemönstret att döma.
Påtoppen
06-07-2014, 06:59
[attachment=81588:image.jpg]
Så här ser min förstörda mynta ut. Fast jag har gödslat upp den och lagt Neemströ på jordytan så vi får väl se vad det blir av den...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.