Full version: Frostvakt
Nellie
Senast igår på "Gröna Rum" pratade de om frostvakten igen, jag har ingen aning om hur den fungerar, är det någon som vet?

rolleyes.gif Nellie
lolo
Hej Nellie! Frostvakten är ett bra hjälpmedel när man vill "starta" våren i kallväxthuset - och lätt att använda. Observera att namnet antyder att det inte är fråga om en kupévärmare som ju alstrar mycket mer värme. Frostvakten tror jag kan hålla max 10 grader eller nåt sånt (har den inte här just nu, då dn används i vår potatiskällare i stugan). Den går även alldeles utmärkt att använda i en kall potatiskällare på vintern. Man ställer in önskad temperatur på den, t.ex. 5 grader, och då ska den hålla denna garanterade temperatur även om utomhustemperaturen är kallare.Viktigt att tänka på vid användande av frostvakt är att den trots allt drar en del el (men vad offrar man inte för sina "älsklingar" rolleyes.gif ) och att själva utrymmet den används i är någorlunda tätt. Frostvaktar brukar kunna hittas till ett bra pris på Clas Ohlson, ett par hundralappar allt som allt. mvh Ann-Louise

smile.gif
inkan
Frostvakt kan välan vara både en kabel som man gräver ner eller har under växterna i växthuset - själv har jag en litet element som håller max 5 grader. Jättebra, jag övervintrar medelhavsväxter på en inglasad balkong på detta vis, med extra isolering förstås. Kostar inte många kronor på elräkningen alls.
/i
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon