Full version: Kiwi
pannika
Hej, jag har fått en självförtil kiwi och jag undrar om den är härdig i zon 4?
RibesRubusVitis
Inte så troligt. Jag har sorten "Jenny" och på den anges oftast zon 1, ibland 1-2. Men eftersom du frågar under "krukväxter" kan du ju ställa in krukan i frostskyddat utrymme över vintern. Sen kan man såklart experimentera med övertäckning etc. men zon 4 låter rätt tufft...
pannika
Jag tänkte ha den i växthuset. Där har den lyckats övervintra den första vintern i den krukan jag köpte den i,inte så stor med andra ord men då stod den utan vatten hela vintern nu ska jag ju plantera om den i en större kruka kan jag övervintra den på samma sätt igen då måntro?
RibesRubusVitis
Vågar inte riktigt spekulera. Jag har bara haft min Jenny i ett par månader och aldrig behövt övervintra, men räknar med att gräva ner den utomhus. För många år sen hade jag en minikiwi i kruka som frös ihjäl andra eller tredje vintern.
Om din planta klarade första vintern i växthuset borde den vara minst lika härdig nu, och en större kruka är alltid ett bättre skydd mot tvära temperatursvängningar.
Huggorm
Det första du måste göra är att reda ut exakt vad för kiwi du har. Det finns äkta kiwi som inte klarar sig ute, sedan finns de ett par arter till som är härdigare. Sedan finns det olika framtagna sorter av dessa och vissa är härdigare än andra. De härdigaste kan kanske klara sig ute i zon 4.
pannika
Jag tror det är någon typ av minikiwi men jag är inte helt säker för jag har fått den men grenarna är ludna som skalet på en kiwi man köper och bladen är stora nästan runda.
Alexander-VG-zon3
För minikiwi är det inte vinterkylan i sig som är den dödande faktorn, utan sen vårfrost. Minikiwi är mycket härdiga och kan klara sig till zon 5-6 i bra lägen. Men det dom inte tål är sen vårfrost som bara några få minus kan ta dö på dom om det kommer vid fel tid, i zon 1-2(3) minskar chanserna för sena frostnätter.

Kiwi ''Jenny'' har jag haft ett par gånger både i zon 1-2 i Skåne och zon 3-4 i Västergötland men har inte haft någon större framgång även om det har gått bättre i skåne. Och denna vinter som var så var det väldigt milt i nästan hela sverige och blir svårt att lita på, nästa vinter kan bli mycket kallare och då tror jag inte ens växthus hjälper för Jenny i kallare zoner och vintern i ett växthus har också sina nackdelar som kan göra det svårare.
pannika
Nu har jag fått reda på att min Kiwi är en *kiwi actinidia chilensks solo* vet ej om det är en mini eller en vanlig kiwi.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon