zilverphang
04-07-2014, 20:16
Hej jag letar efter online affärer som säljer frukt träd som man kan ha inne och som bär frukt. jag hittade en sida (bakker) med ett litet körsbärs träd som jag ville beställa men det gick inte förrän till september. den såg ut att va ungefär en och en halv meter lång som hade frukt på sig. det är såna jag är ute efter. Affären borde helst vara i sverige så slipper jag allt krångel med att vänta veckor på att få plantan och sen vet man ju inte hur den ser ut när den kommer fram. så citrus plantor, körsbärs, lime, och allt som man kan ha inne och som bär frukt är jag intresserad av.
och sen är jag intresserade av tropiska och exotiska fröer/sticklingar, är då ebay det bästa alternativet då eller?
tack för mig / Zilver
vanjalarsa
04-07-2014, 20:39
ett sätt är ju att köpa exotisk frukt. ta frön och så. Brukar fungera bra.
mvh vanjalarsa
Piccante
04-07-2014, 21:02
Bakkers har alltid växter i katalogen och hemsidan som ser stora och bra ut. Verkligheten är ofta något helt annat och jag vill inte direkt rekommendera någon att handla där.
zilverphang
04-07-2014, 21:15
hej vanjalarsa. ja jag har funderat på det men det tar så lång tid innan det blir frukter på trädet om jag gör så. jag har tålamod men vill inte vänta typ 4 - 5 år ändå =). den dom hade på bakker va perfekt men dom va lite otrevliga i mail kontakten så där köper jag inget. finns de inget annat sätt? vi har blomsterlandet här i nyköping, jag har försökt få kontakt med dom flera dagar nu men dom har varit upptagna. kan dom kanske ha plantor som ger frukt inom typ 2 år?
hej Piccante. okej då blir det inget köp där. på bilden på ett körsbärs träd som jag blev sugen på såg den riktit fin ut. men det skulle kanske inte se ut så i verkligheten. och otrevliga va dom också.
tack för era svar
/Zilver
Alexander-VG-zon3
04-07-2014, 23:22
Körsbär kan du inte odla inne det måste stå ute, härifrån kan man köpa exotiska fruktträd
http://www.palmenmann.de/shop/http://www.palmapalmetto.com/http://www.flora-toskana.de/onlineshop2/index.phphttp://www.hodnik.com/catalog/default.phpDock är det inte alltid så lätt att få frukt då dom oftast behöver stora krukor och ha växthus klimat för att ge frukt. Men som kaffe, lime, kalamondin, cedrat, apelsin, grapefrukt, passiflora, guava, trädtomat brukar ge frukt även under normala krukväxt förhållanden. Extraljus till vintern är bra.
kerstin z5-6
04-07-2014, 23:23
Inte Bakker vad du än gör!
Det finns seriösa firmor.
En för tropiska roliga växter
www.palmkungen.se/exotiska-vaxter-c-155-1.aspx
i kruka lite dyrare
Frö finns på massor av ställen!
Vad de beskrev i BAKKER är nys..det finns roliga frukter du kan ha och billiga.
Billig är tex ananas-du köper helt enkelt en vanlig sådan med fin bladrosett.
Kan ge tips om fler
zilverphang
05-07-2014, 10:12
hej Alexander-VG-zon3. okej tack för tipsen. ska kolla länkarna.
okej då skippar jag körsbären.
jag vart bara lite sugen på en sån körsbärsplanta för att den såg så bra ut på bakkers hemsida.
men håller mig till de du tipsade om.
hej kerstin z5-6. okej tack för tipsen.
jag har redan planterat 2 ananas rosetter. såg en tråd här på odla hur man gör och jag blev riktigt sugen på att testa själv. så jag satte två rosetter i jord för ca en vecka sen.
får se hur dom växer, om dom ens gör det.
okej har du tips på nån sida där de finns exotiska frön? t.e.x tropiska blommor och sånt.
mvh /Zilver
zilverphang
05-07-2014, 18:37
hej. jag igen =)
undrar bara om det är värt att köpa tomaträd som frön och så själv. eller om jag ska försöka få tag på en som växt lite?
och ifall det blir frön ni tipsar om kan jag plantera dom nu och ha den inomhus under vintern? hur övervintrar jag den?
det kan kanske du Alexander-VG-zon3 svara på ifall du har lust?
och sen hittade jag "Oval kumquat" på blomster landet. tar det lång tid innan dom växer sig stora och förhoppningsvis bär frukt?
mvh Z
Alexander-VG-zon3
05-07-2014, 20:08
Kumquat är inte att rekommendera att ha inomhus åretrunt, då den är en citrus (som citron) som vill ha vintervila. Just kumquat helst runt 10grader. Trädtomat är lätt att så frön frön (köp en frukt i butik) och brukar ge frukt inom 3-5 år den övervintras som en vanlig krukväxt ev med extraljus kan stå inne åretrunt utan problem blir snabbt stor och vill ha mycket näring, annars är det svårt att få fruktträd från frön att ge frukt man får ofta vänta mer än 10år. För att få frukt så bör man köpa redan färdiga och där är citrus mest lämpad (lättast att få frukt) vill man bara ha frukträd för växtens skulle (blir vackra växter) så kan man så det mesta och mycket kan man hitta på mataffären, men det går inte förvänta sig frukt inom det närmsta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.