Ally
Nu kommer bra skörd med jordgubbar varje dag, stora och fina.
Men dom som är kvar, som är ännu vita och omogna, växer aldrig till sig att bli lika stora som dom första som är skördade.
Jag vet att man ska gödsla med kogödsel efter avslutat skörd, för nästa års frukt, men ska man gödsla tidigare?
Eller är det så att plantorna orkar inte fortsätta producera större bär för att jag hade inte gödslat tillräckligt förra året?

Det blir nämligen varje år att sista jordgubbarna är i smultron storlek...
fvd
Visst kan det vara lite olika storlek på de som kommer senare men inte så mycket. Spontant tänker jag för lite vatten eller kyla jordgubbar kräver jämn fuktighet. Det har också betydelse hur man sköter plantorna efter skörden. Jag förökar mina jordgubbar med revorna och skörden blir bäst andra året tredje börjar det minska så fjärde året byter jag ut plantan. Efter skörden vattnar jag och håller undan ogräset så att plantorna kan växa sig större och starkare. Jag har en gammal sort som heter Sengana nyare sorter vet jag inte så mycket om.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon