Såsom rubriken lyder; kan det funka att högtryckstvätta bort en hel myrstack?
Jag vet att det låter ondsint, men jag har fruktansvärt mycket myror och myrstackar på min tomt (säkert 20-25 st) och en av dem ligger väldigt dumt till. Varje år tar just det gänget sig i in huset och den är dessutom på en del av tomten där jag håller på att bygga kaninhage.
Jag är inte så pigg på Myrr, med tanke på miljökonsekvenserna, men det kanske inte finns ngt alternativ?
Med tanke på att myrboet är minst lika stort under mark så är det nog ganska lönlöst. Gräv i så fall bort det
Huggorm
05-07-2014, 21:11
Det bästa är väll att gräva bort det man kan, sedan kan man spruta vatten på det som är kvar för att dränka myrstackarna. Men om man har tid är det bättre att vänta till i höst gräva bort boet strax efter att de gått i vintervila. Då slipper man andas in all myrsyra och så fryser de strax ihjäl när de inte har den isolerande stacken över sig
Tack för svar. Då får jag ge mig på att gräva.
Gossen Ruda
06-07-2014, 06:55
Låter som väldigt mycket myror, vad är det för sort?
Jag är ingen myrexpert, men jag tror det är vanliga skogsmyror? Rätt stora i alla fall.
Egentligen är det ingen myrstack, det skulle jag kanske ha sagt. Det är mer så att de har bosatt sig i en för torr "kompost" som mest består av vetepellets, halm, hö och torv (+kaninskit). Jag tror att de har för avsikt att bygga en stack för det går en vältrafikerad stig mellan den högen och några närbelägna enar.
Det kanske förbättrar oddsen att kunna gräva bort dem..?
Finns ett medel som heter Myrix som inte är av nån sorts stenmjöl som funkar bra mot myror och alltså inte är så giftigt som myrr.
Helén
Gossen Ruda
08-07-2014, 08:17
Vatten, mycket vatten. Dränk stacken med vatten och rör om ordentligt.
sparvuggla
08-07-2014, 10:38
Vilket djur är det mest synd om?
Ja, myrSTACKARNA........
CeciliaR
13-07-2014, 15:28
CITAT
Ja, myrSTACKARNA........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.