|
Jag har fått en blomma som går ända upp till zon 7 (därifrån den kommer nämligen). Den har en kraftig bladrosett m ganska mörkt gröna blad som är flikiga typ som hos en Monstera som flikat upp sig. Bladrosetten är ungefär 1-1,5 m hög och blomstjälken sticker upp ca 1,80-2 m ovanför marken m vita blommor som tar ton mot gult (men bara i tonen). Jag har ingen aning vad det är för nåt men den är nästan omöjlig att ta död på, låg hela förra året i en markduk o väntade på att bli planterad men levde hela sommaren ändå, barrotad.  (Skyller på dålig ork o tid....  ) Någon som har nåt tips på vad det kan vara. Blommorna är som i kvastar, men jag kom av mig när jag läste beskrivningen av tidigare inlägg o synen av blommorna försvann för mig.  Jag får återkomma om jag kommer ihåg bättre.
kerstin z5-6
15-04-2004, 09:23
jag får komma å Glo på den i vår  Så kanske vi kan klura ut vad det är -Flikrabarber ?Amerikanskt älggräs ?
Hmm.. Har helt klart älggräsliknande blad. Bra att du sa det.  Ska kolla om det kan vara så... Blir stor som ett hus o blommorna är inte direkt sirliga o vackra men en imponerande blomma är det, en klar solitär!
Nej, det är det inte, jag har aldrig sett nåt liknande inte ens när jag jobbade på handelsträdgård o sålde perenner. Har blad som påminner om Filipendulan helt klart. Ska kolla upp o återkomma med vad jag hittar om amerikanskt älggräs.
Det amerikanska älggräset är väl rött?
Ingen aning. Kollade lite på nätet men bladen ser liknande ut men blommorna stämmer inte alls in på mina, de är som i bukett på stängeln o stängeln är enormt hög. Får fortsätta leta... *kikar under handflatan o spejar*
Jo förresten, stammen på den är ihålig o svår att bryta av. Det liknar sellerin m sin lite veckiga stam, men ihålig i mitten, blir trådig när man bryter av den. Kanske det hjälper?
kerstin z5-6
15-04-2004, 15:35
Finns rött rosa och vitt Älggräs o stammen är ihålig om jag minns rätt .. vanligt Älggräs
Bladen är snarlika men blommorna inte...
kerstin z5-6
15-04-2004, 15:50
Doftar den nåt ?? Toppknäa??
Kan det möjligen vara en libbsticka?
Doftar inte ett skvatt, den har liknande blomställningar som libbstickan, men inte samma blad. Toppknäa har blommorna för nära bladen, de här blommorna sticker upp jättelångt ovanför bladen. Jo, det är lite markerat mörkbrunt/svart i mitten (typ ståndare o pistill i mitten  ) Ja, det här var ett mysterium.
kerstin z5-6
15-04-2004, 17:36
ja, den måste ses märker jag
Anders zon 1
15-04-2004, 20:32
Det är inte jätteloka (Heracleum mantegazzianum) du har fått? Det finns en hel massa snarlika arter bland jättelokorna (eventuellt en hel grupp med dåligt avgränsade syskonarter). En del luktar ganska starkt i bladen om man krossar dom medan andra är mer eller mindre luktlösa. Om det är jätteloka så var försiktig med växtsaften eftersom den tillsammans med sol kan ge rejäla brännskador på huden. Här finns bilder: http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/herac...ac/heraman.htmlAnders
Jag tycker att det låter som kvanne- den påminner mycket om libstickan fast allt är grövre..men den är bara 2-årig fast självsår sig villigt men den ska vara svår att flytta...  ..hmmm Länk??? om den funkar http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/angel...el/angearc.html
kerstin z5-6
15-04-2004, 22:11
kvanne är bienn
Betyder inte "bienn" 2-årig då???
Kamera! ... den här tråden börjar bli alldeles för spännade Det värsta är att jag tycker beskrivningen låter välbekant på nåt vis, men kan inte för mitt liv komma på vad det kan vara... Strätta? Eller är det en trädgårdsväxt? Gunilla
Anders zon 1
16-04-2004, 22:21
Tycker nog ändå att det på din beskrivning låter som om det är en flockblommig växt (samma växtfamilj som tidigare nämnda libbsticka, kvanne och jätteloka tillhör). Speciellt att "blommorna sitter som i bukett på stängeln" och att bladen har ihålig stjälk tyder på att det kan vara denna växtfamilj. Dessutom finns det flera mycket storvuxna arter bland de flockblommiga växterna.
Vidare nämner du att den kommer från zon 7 vilket får mig att tänka på tromsöpalm (eller tromsöloka som egentligen är ett mer korrekt namn). Tromsöpalmen har trots sitt namn inget alls med palmer att göra utan tillhör familjen flockblommiga växter och är nära släkt med jättelokan. Den är ganska vanlig i odling i delar av Norrland, speciellt i södra delen av Lappland. Anledningen till att den kallas tromsöpalm är att den är mycket storvuxen och finns förvildad i trakten av Tromsö i Nordnorge.
Fast tromsöpalmen är mycket lik jätteloka så om den mystiska växten inte liknar jätteloka så är det nog inte tromsöpalm heller. Håller med Nilla om att det nog börjar bli dags för en bild. Är väldigt spänd på att få reda på vad det är!
Anders
kerstin z5-6
16-04-2004, 22:25
jag kommer o fotar den så fort den tinat fram Ullis ! för nu kan vi inte hålla oss längre
Jag skulle tro att du har någon slidesväxt, antingen jätteslide eller parkslide, de kallas även fattigmans bambu, kommer inte på det latinska namnet just nu, men jag tror att det är släkt med klätterväxten bokharabinda, de har i alla fall lika mycket växtkraft. Är det en slidesväxt kan jag inte rekomendera att plantera ut den på friland utan något slags stopp runt omkring eftersom den sprider sig hejdlöst på alla jorda och är svårt att utrota.
Mina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|