kiki
Min snälle och händige make har byggt mina drömmars odlingslådor åt mig (stooora), vi har beställt hem jord (myyycket - inte tal om nån påsjord) - men vad är det för dynga (nej, det är det inte)? Det växer ju ta mig katten inte! Det enda som växer som om allt var ok är sockerärtorna. Allt annat är i fullkomlig miniatyr. Att det är minst sagt dåligt med näring i jorden har jag räknat ut, måste gödsla och greja men NU till min faktiska fråga (efter att jag fått ur mig lite frustration): Kan de stackars små pytteplantorna ta sig om man blandar upp jorden mellan raderna med förhållandevis stora mängder kogodsel (modell påse), eller ska jag ge upp och riva bort de små krakarna, jordförbättra (under mycket gnissel och gnäll) och så om hela landet? Är det ens nån idé att så på nytt i mitten av juli?
Påtoppen
Jag har använt påsjord och koskit och det växer dåligt här också. Salladen vägrade bli när än någon cm. Då slängde jag ut ko på påse och täckte kragen och tänkte att jag planterar något annat där. Men då kom salladen. Trots att den alltså var täckt började den växa och nu är den fin. Så testa att mylla ner koskit mellan raderna eller vattna med gödselvatten! Du kan ju också testa att driva upp plantor inomhus/växthus så att de hinner få lite fart innan du planterar ut dem.
kiki
Får göra det! Har ju inget att förlora direkt, funkar det inte får jag gräva om och gödsla upp och sedan läsa på om höstsådd! smile.gif
jaj-51
Kanske din jord är näringsberikad med rötslam från avloppsverken?
T.O.M gräs kan vägra växa i den jorden.

Flytande gödsel är det snabbaste sättet att tillföra näring och brukar kunna sätta fart på det mesta!

Dessa gödsel fungerar bra i mitt växthuset.
Algomin, Biobact och Chrysan börjar bli lite en favorit trotts att det luktar några dagar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon