Pupuffan
Hej!
Nu behöver jag hjälp igen :-)
För det första med gurkplantorna (och jag förstår att alla gör på olika sätt) men ska jag ta bort skotten eller inte!
Plantan är nu säkert över en meter hög och det finns fullt med gurkor på, både stora och små.
Nu kommer det skott/sticklingar överalltifrån och jag vet inte alls hur jag ska göra med dom. Tillväxten oå gurkorna har inte avtagit trots dessa skott utan de växer synbart mycket varje dag.

Sen har vi då nätmelonplantorna. Samma fråga där egentligen- hur ska jag göra med skotten?
Det kommer fult med skott. Det kommer åxå både han och honblommor men det verkar inte bli något av de små melonerna man ser. Två av dem (mindre än en cm i diameter) verkar blekna bort nu.
Är det viktigt att pollinera dem? Jag tror inte ens blomman på dem har öppnats.
Vad är fel?
Mvh
Pupuffan
CITAT (Pupuffan @ 06-07-2014, 15:19) *
Hej!
Nu behöver jag hjälp igen :-)
För det första med gurkplantorna (och jag förstår att alla gör på olika sätt) men ska jag ta bort skotten eller inte!
Plantan är nu säkert över en meter hög och det finns fullt med gurkor på, både stora och små.
Nu kommer det skott/sticklingar överalltifrån och jag vet inte alls hur jag ska göra med dom. Tillväxten oå gurkorna har inte avtagit trots dessa skott utan de växer synbart mycket varje dag.

Sen har vi då nätmelonplantorna. Samma fråga där egentligen- hur ska jag göra med skotten?
Det kommer fult med skott. Det kommer åxå både han och honblommor men det verkar inte bli något av de små melonerna man ser. Två av dem (mindre än en cm i diameter) verkar blekna bort nu.
Är det viktigt att pollinera dem? Jag tror inte ens blomman på dem har öppnats.
Vad är fel?
Mvh

Hoho!?
Är det verkligen ingen som kan med detta
Det tror jag väl ändå :-)
Piccante
Jag har aldrig brytt mig om att ta bort skott på gurka eller melon. Vet inte om det behövs.
Bassam
Hej
För gurkor behöver man inte ta skott., men för nätmelonplantorna ska du inte låta flera skott kvar på växter, Jag menar du kan minska antal skott på dem.

Obs
melon behöver hjälpa med Pollinering , på grund att finns dåligt väder som minskar bin och andra som pollinering dem.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon