Hasse_h
Är det någon som skulle kunna ha ett namn på denna lilja? Den började blomma för några dagar sedan.

[attachment=81614:CAM00527.jpg]
kerstin z5-6
Det är en Hemerocallis ( flavum).Så egentligen ingen lilja men kallas daglilja på svenska.Finns jättemånga namnsorter så jag vågar inte gissa vilken av dem det är.
Hasse_h
Ok. Jag har en annan lilja som jag fått veta är daglilja, är ju inte jättelik och den blommade över för ett par veckor sedan. Se nedan. Daglilja är nåt sorts samlingsnamn på en mängd olika sorter med olika egenskaper då?

Bildgooglar man på Hemerocallis så dyker det upp en "Hemerocallis fulva" el. "Brunröd daglilja" på svenska, den verkar stämma utseendemässigt och beskrivningen på wikipedia stämmer också bra. Jag får väl nöja mig med det då.

[attachment=81619:10342451...127315_n.jpg]
kerstin z5-6
Daglilja -Hemerocallis är ett namn för en grupp/släkte av växter. Liksom tex Funkia/Hosta finns stora och små och massor av olika färger och namnsorter.

Liljor /lilium är ett eget släkte för sig.

Brunröd Daglilja är nog så nära man kan komma när det gäller din första
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon