Yeltzin
Hej..

Växthuset kom med huset och det känns som det går rätt bra med det enda jag bryr mig om där inne, och det är vindruvorna..
Men nu när jag lärt mig lite mer så ställer jag mig frågandes till nätet som förra ägaren spänt upp över glaset..
Det känns som det är där för att skärma av solens strålar en del..
Men ska inte vindruvor ha så mycket ljus som möjligt??

Ska det bort?

[attachment=81616:v_xthus.jpg]
RibesRubusVitis
Gärna så mycket solljus som möjligt, men inte så mycket värme som möjligt. Om temperaturen närmar sig 40 upphör fotosyntesen och växten kan skadas. Går det inte att ventilera tillräckligt kanske nätet är enda lösningen.
Yeltzin
Det finns en såndär automatisk öppnare i taket.. sen kanske man kan ha dörren öppen de värsta dagarna.. Kanske räcker som ventilation?
RibesRubusVitis
Testa med en termometer. Mitt lilla växthus på 8 kvm har dubbeldörrar på södergaveln och två takluckor. Ändå blir det obehagligt varmt en sommar som denna. Öppnar så mycket jag kan, dygnet runt, men kan inte vara inne länge i taget för att vattna en solig dag. Det finns en ute/innetermometer som ibland visar 35 grader ungefär i ögonhöjd. Tomater, chili, paprika, basilika etc. på golvet får antagligen lite lägre temperatur, liksom en del vinrankor i krukor. Men mitt på norrgaveln växer en vinstock som på sikt når upp i taket. Lite naturlig skuggning blir det av damm på glasets utsida och alger på insidan.
kerstin z5-6
Dörren på mina växthus är öppen dygnet runt i juli-dessutom har jag tre takluckor med auto öppning-
Monarda
Har också öppet dygnet runt och dessutom har jag satt in en fläkt som sätter lite fart på cirkulationen.
Yeltzin
Efter att ha hört lite från er tänker jag nog att ha öppen dörr dygnet runt nu juli/aug.. och sedan plocka av nätet på sensommaren, och börja nästa vår utan nät, för att sedan sätta upp det när sommaren börjar komma på riktigt igen..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon