Planterade svarta vinbär förra hösten.
Nu har båda buskarna (inte denröda bredvid) fått ohyra på alla toppblad. De har rullat ihop sig och lyckas man pilla upp ett finns det ibland löss i men framför allt en gråsåräcklig typ halvluden larv eller skalbagge. Svårt att göra. Den är liksom grå och vitspräcklig och kort. Påminner nästan om en gråsugga till formen men ändå som en larv några mm lång.
Vad kan det vara? Och vad gör jag iså fall?
Hej
Det är inte svårt om man vill sin växt bli fint igen, vad kan man göra:
1 Ta bort skadad delar.
2 döda på handen med trasa som doppa i T sprit.
3 spreja med blandning av ( 1dl såpa+ 1msk T sprit+ 1L vatten, spreja flera gångar till ohyra blir borta
4 Duscha på morgon varje dag.
Lycka till
H.Bassam
Malin80
09-07-2014, 05:46
Jag är helt ny här och lyckas inte starta en egen tråd. Jag lånar denna. Jag tror nämligen jag har samma. Jag har fått något kryp på min mynta. Det är en vit-beige-aktig platt kropp med små ben på sidan. Svart huvud. Två-tre mm lång. Som en liten platt gråsugga. Den har en klump på bakkroppen. Vad heter den? Och vad kan jag göra åt den? Den svarta klumpen sitter fast på krypet. Men ser inte ut att vara en del av kroppen. Jag lyckas inte ladda upp en bild via mobilen tyvärr. Jag ska prova senare via datorn.
Mvh. Malin i Vaggeryd
Malin80
09-07-2014, 06:08
[attachment=81618:20140709_062013_1.jpg]
Här är en bild
Hm ser inte riktigt ut så men helt klart lik. Försöker ladda upp en bild som är förstora. Någon som vet en bra app för sånt?
Åsa, mälardalen zon 2
09-07-2014, 20:25
Om det är en larv bland bladluskolonierna är det med största sannolikhet nån som livnär sig på att äta bladlöss.
Malin80
11-07-2014, 04:45
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-07-2014, 21:25)

Om det är en larv bland bladluskolonierna är det med största sannolikhet nån som livnär sig på att äta bladlöss.
Ååh..
Såna larver vill jag ha. 😊
Men min vita sitter ensam.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.