Ann i Göteborg
09-07-2014, 09:37
Vid pergolans tre stolpar vill jag plantera vindruvor. Eftersom speciellt sonen älskar vindruvor och det är svårt att hitta ekologiska i handeln så vill jag först och främst odla söta druvor för direkt konsumtion.
Vilka erfarenheter har ni av att odla staketdruvor? Hur stora blir de och vilken plantering och skötsel är bäst?
Vilka sorter är de godaste?
Åsa, mälardalen zon 2
12-08-2014, 12:54
Spulga tycker jag blir godast av staketdruvorna. De blir jättestora plantor med tiden så det bör man tänka på. hos mig täcker Zilga en vägg på ca 25-30kvm och då har vi ändå klippt i den varje år. Spulga och Sukribe är något mindre i storlek men jättestora de med.
I din zon kan du annars ha den gröna söta kärnfria druvan Himrod den funkar på friland till runt zon 3. Barn brukar ofta föredra kärnfria framför de med kärnor. Oavsett vilken du väljer tar det tid få frukt 3-4år är normal tid för vinrankor att etablera sig innan de sätter igång med produktion av bär.
Ann i Göteborg
28-08-2014, 09:37
Tack för tipset. Då tror jag att jag satsar på en Himrod! Skall kolla vad som finns i plantskolorna nu.
Åsa, mälardalen zon 2
29-08-2014, 17:16
Jag föreslår att du väntar till våren, vinrankor övervintrar bättre ifall de fått en odlingssäsong på sig att etablera sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.