Ullet
Jag har en stor benjaminfikusar som inte mår bra. Den har jag fått under vintern o den är stor, till takhöjd och är planterad i en stor självvattnande kruka. Den har aldrigt riktigt tagit sig och nu är den värre än vanligt. Försökte vattna den rejält men då slokade den kraftigt. (trots självvattnande krukan) Då torkade jag ut den lite och fortsatte som vanligt men den trivs fortfarande inte. sad.gif

Nu är den lite torr i grenarna, bladen trillar av så fort man rör i den men vattnar jag så slokar den på en ggr o verkar inte tillgodogöra sig blötan alls. Kan jag rädda den eller ska jag visa den till de sälla jaktmarkerna? Bladen är dammiga trots att jag duschat den, nåt är inte bra med den....
sad.gif sad.gif sad.gif

Tips någon duktig? wink.gif
CarMa
Du skriver att du fått den under vintern. Där har du troligen orsaken.
Benjamin tycker ju inte så bra om att flytta. Annars har han ju inte så stora krav vad gäller ljus och så.
Min sambo hade en Benjamin i sitt sovrum innan vi flyttade ihop. Han hade persiennen nerfälld jämt,
dessutom vinklad så att minimalt med ljus kom in. Men fikusen var grön och fin ändå.
Så har du tur så vänjer den sej och kommer igen.
rolleyes.gif
Fenja
Benjamin ficus har en tendens att byta bladskrud vart fjärde år i inomhusklimat, det kanske inte är svårare än så? Prova att byta jord om den stått länge i samma kruka. Klipp bort allt som är torrt så stimulerar du återväxt och ställ den gärna utomhus i sommar i vandrande skugga om du har möjlighet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon