Anette W
Jag har 3 olika paprikasorter; Sweet Jolly, California Wounder och en mörk som heter Ingrid (två av varje sort). Följande händer på Sweet Jolly (båda två); när paprikorna börjar komma upp lite i storlek blir det en ljusbrun mjuk fläck mitt på "väggen" som växer (typ ruttnar). Skulle gärna vilja få smaka EN i alla fall, eftersom jag aldrig haft den förut men det ser mörkt ut. Har säkert fått plocka bort och kasta 7-8 stycken sad.gif

Har googlat på paprikasjukdomar men inte hittat nåt. Är det nån här som kan ha en aning?
Bassam
Hej

Jag tycker att den här ( SOL SKADA), och den här händer när frukten lägger under star sol ljus.
- Det är inte farligt för att den händer med gurk sorter som ge inte mycket blad för att täcka frukt.

Vad ska man göra :
1 skugga frukter.
2 köpa sorter som ge mycket blad för att skugga frukter, o skydda frukter från sol ljus.

Lycka till
H.Bassam
DrB
Är det samma som jag råkat ut för?

[attachment=81626:skadad.jpg]

[attachment=81625:skadad.jpg]
Påtoppen
Jag tror att det är pistillröta. Det ska inte smitta men plantorna behöver mer kalcium, tex genom benmjöl som myllas ner i jorden. Har haft samma på mina - jättetrist när man tror att man fått fina plantor och sen händer det...
DrB
Uppdatering: I mitt fall verkar det ha varit solen som brände... Skuggade plantorna med väv och problemet försvann!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon