Hasse_h
10-07-2014, 11:15
Jag ser på mina tidiga potatisar, Marine och Chèrie, att blasten nu börjar gulna. De växte snabbt i början, blommade mycket sparsamt och knölarna är nu fullstora. Jag har vattnat dem regelbundet när de växte som snabbast, men har dragit ner på det nu.
Men vad gör jag åt att blasten börjar gulna? Ska de bara få stå eller ska jag kapa blasten?
Det finns ingen synlig ohyra på dem.
Hej
det är svåra att man vet varifrån kommer gul färge, för att gula färge kommer från olika väg som:
1 om jorden blir torr.
2 Om din jorden fatt näring, man kan använda näring som blanda med vatten o spreja den på växter, eller kan använda naturligt gödsel som kogödsel..
3 Om de fick ohyra som löss.
H.Bassam
Gossen Ruda
11-07-2014, 07:27
Det kan helt enkelt vara så att de växt färdigt. Ta bort blasten då så att inte det inte kan komma bladmögelsporer drivande och börja ett angrepp, för det är väl inte bladmögel på blasten?
Hasse_h
11-07-2014, 07:46
@Bassam: jorden har inte blivit torr, har vattnat varje dag under tillväxtperioden. Jorden är gammal jordbruksmark som jag tillfört ny planteringsjord med hästgödsel, dvs ingen näringsbrist. Ingen ohyra heller, som jag skrev.
@Gossen_Ruda: ja, det var väl min tanke med. De har vuxit extremt fort, har inte provat dessa sorter innan och de var ju väldigt tidiga. De plantor jag har tagit upp har välväxta och stora knölar, inga små ärtor kvar alls. Ingen bladmögel vad jag kan se, blasten har varit jättefin och mörkgrön utan fläckar hela tiden ända tills förra veckan då samtliga började gulna i kanterna så smått.
Men då tar jag bort blasten då.
Mjärden
14-07-2014, 18:16
Jag har samma problem med gulnande potatisblast, men inte lika över hela linjen. Först de potatis som glömdes kvar förra året har inte gulnat alls och sen har olika sorter gulnat mer. Anna-Belle har gulnat i stort sett båda raderna, Belona börjar gulna men inte de jag satte i ett gammalt hallonland och slutligen en sort från Öland som jag förvarade i komposten över vintern har inte gulnat alls. Jag har dock inte kollat om det blivit några potatisar i de gulblastade fårorna tog dock idag upp några stånd från förra året, jättefina och lagom stora. Får återkomma när jag tagit upp av "gulblastarna" ifall det skulle vara något anmärkningsvärt med dem,
brunröta, nematoder etc
Mjärden
18-07-2014, 19:03
Idag tog jag upp av "gulblastarna" och det var inget fel på dem förutom att de genomgående var små. Lätta att skrapa och helt OK i smak.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.