pockejocke
10-07-2014, 22:02
Jag har 2 krukor som står på på altanen vid en stolpe till en pergola, idag har jag i ena krukan förmodligen en Pink Fantasy i en mindre kruka har jag en Rouge Cardinal.
De verkar dock inte trivas i krukorna då rankorna verkar dö efter ett tag. Rouge Cardinal blommar men jag har fått klippa bort flera rankor då de bladen blivit bruna och torkat. Krukan är ca 30cm bred fyrkantig och 30 cm djup.
Pink Fantasy växte det upp två rankor som sträckte sig upp över toppen av stolpen och det kom hela 3st blommor på ena rankan och efter det så vissnade den och dog. Klippt ner den nu. Den kvarvarande rankan verkar trivas än fast inga knoppar och det är en ny på väg. Den krukan är 40x40 och ungefär 45 djup.
Krukorna står i full sol söderläge och klematisarna har övervintrat i krukorna som jag lindade med bubbleplast och klippte plantorna till ca 20cm i våras.
Funderar på att plantera dessa i en rabatt istället så jag undrar om det finns några tips på sorter som lämpar sig extra bra för krukodling.
Bifogar en bild på hur krukorna står (bilden tagen i slutet av maj).
[attachment=81641:IMG_0512.jpg]
Tack på förhand!
//Jocke
Finn Klematis
11-07-2014, 09:32
Hej!
Dina klematis skriker, hoptorvade rötter. Gräv upp dom,
sära ordentligt på rötterna, plantera om gärna på friland.
Klipp rankorna ca. 50 cm. över marken.
Klematis lämpliga för krukodling. Det som nu följer är
mina tankar och åsikter.
Plantera enbart klippgrupp 3. På hösten klipper Du ner
klematisen och kan ställa den på lämplig plats för vinter-
förvaring. Plantera klematis där hela plantan blommar.
Plantera inte klematis som blir högre än ca. 2 m.
Tänk på att krukan är minst 50 cm. hög.
Stora krukor. Minst 50 cm. vida och lika höga.
Isolera invändigt med frigolit eller liggunderlag.
Allra bäst är krukor av frigolit. Jag föredrar kvadratiska
krukor. Dom har inte lika stor snurrbildning på rötterna.
Använd en bra planteringsjord.
Lämpliga sorter.
Köningskind. Kungsblå.
Stasik. Rödbetsröd.
Finn
Elisabeth-Västkustkolonisten
11-07-2014, 11:19
Jag har Königskind i en fyrkantig trädkruka som gubben snickrade i passande storlek för balkongen.
Den är vacker och blommar bra.
pockejocke
11-07-2014, 12:37
Tackar för svaren!
Jag tar och genast flyttar dem till en spalje på friland. Tur att det ännu finns plats.
Ska ordna lite större krukor också innan jag införskaffar några nya plantor.
De var vackra båda två! Då jag har svårt att välja blir det säkert båda förslagen.
Jocke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.