Jag köpte en kolonistuga med en (mig helt ovetande) förfallen och vanskött trädgård. Köpet gjordes i april då ingenting syntes. År 1: (förutom renovering av stugan) Bortgrävning av mängder av kirskål som jag aldrig har sett förut. De fanns i alla rabatter och icke-rabatter och slingrade sig runt alla pioner etc. Bortgrävning av högt gräs bland alla hallon samt även gräs i rabatterna. Maskrosrensning. Borttagning av förfallet trädgårdsland.
År 2: Se ovan samt täckning av trädgårdsland med ett stort bestånd tistlar. Inköp av nya växter. Plantering. Grävning,grävning och grävning. Knölklockor i hallonlandet samt något smått ogräs i mängder. Rensning och rensning flera gånger i veckan. År 3: Upptäcker förutom allt annat ogräs även hur hemskt gullris är som sprider som en löpeld. Stora ruggar - gräver bort halva beståndet med rotklumpar på säkert två kilo. Försöker hålla efter allt annat ogräs som ständigt kommer tillbaka. Anlägger ny köksträdgård med pallkragar, plattor och pinjebark emellan. Beskär fruktträd, vilket nog aldrig gjorts. En sjukdom på päronträdet (har funnits där hela tiden) som jag försöker spruta men förgäves. Svartfläckssjuka på alla rosor. Behandlas med specialmedel med blandat resultat. Anlägger ny rabatt i anslutning till en annan. köper blommor och rosor för tusentals kronor.
År 4. = denna sommar. Byter tak, sågar ner två döda fruktträd. Gräver bort allt gullris samt en mängd bergklint (orkar inte alla), upptäcker knölklockor i de flesta rabatter och börjar nästan gråta. Gräver och rycker tistlar, kirskål, knölklockor, gullris och andra för mig okända ogräs. Löss på alla rosor, malvor och äppelträdsskott. Gula och svartfläckiga partier på alla fruktträd. Grinden och staketet och delar av förrådet är ruttet. Alla som besöker stugan tycker att det är ett paradis men bakom detta lurar hela tiden försåtliga hemska ogräs.
Förutom hela denna förbaskade trädgård har jag burit bort äckliga plattor och ersatt med grus som skottats ut
via skottkärra och spade, varit tvungen att köpa bil för allt skit som måste till tippen. Vi får inte köra upp till stugan så man får gå med skottkärra från bilen. Jag har köpt trädgårdsmöbler, gjutjärnsgunga mm mm och pyntat överallt. Jag har säkert lagt ner 30-40.000 kr på denna koloni förutom allt arbete.
Jag är 66 år och NU HAR JAG FÅTT NOG!!! Måste sälja när gubben går i pension.
Mitt syfte med detta inlägg är: STOR VARNING FÖR VANSKÖTTA FÖRFALLNA TRÄDGÅRDAR - AKTA ER FÖR ATT KÖPA AV GAMLA ELLER OINTRESSERADE SÄLJARE!!!!