Full version: Mögel på mina ekar
tamlin
Hej odlare,

Jag har två små ekar i krukor hemma som verkar lida av nån sorts mögelsvampinfektion. De får små vita luddiga fläckar på bladen som sakta växer om jag inte torkar bort dem, och som lämnar döda gulbruna fläckar efter sig.

Det verkar hållas i schack av att jag sköljer av och torkar av bladen, men det kommer bara nya fläckar.. Jag har många andra plantor hemma varav flera är andra sorters träd, men de två små ekarna är de enda som lider av denna åkomma.

Den ena står i köket där det är lite mer torrt och konstant temperatur, den andra står på balkongen där det är fuktigare och svalare nätter.

Vad är detta för infektion? Vad kan jag göra?

Huggorm
Troligtvis mjöldagg, det är mycket av det i år. Vanligt på ek, särskilt unga ekar som står torrt. Jag har massor av "ekkratt" på tomten, alltså knotiga snår av ekbuskar och det är vitt överallt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon