lara123
12-07-2014, 20:29
Hejsan, detta är första gången jag planterat tomat och paprika, behöver hjälp med båda plantorna!
Mina 2 paprika plantor har börjat få en massa svarta prickar på bladen, jag har försökt söka men jag hittar inte så mycket information om det. Vad kan det vara och vad kan jag göra?
Sedan så är mina 2 tomatplantor lite ledsna som det ser ut, bladen hänger väldigt mycket, ska jag börja vattna mer?
Bilder på prickarna
http://imgur.com/gallery/IBcw1/new
Hej
1 Svart prickar på blad beror på två orsak ( gallkvalster och gråmögel), tomatgallkvalster är mycket små så behöver man skaffa Mikroskop o se på växter noga om du ser ohyra, det är gallkvalster, annars detta är svamp sjukdo som heter ( gråmögel ). för båda finns bekämpning medel som kan fråga i plantskola.
Obs
för båda man ska borta skada dela och rensa någa under växter, o minska grönskar för att öppna väg till luften o+ch solen att går bra inom växter plus vattna bra när känner att växter behöver vatten, o kontrollerar fukt i lufte om du kan.
2 Ledsen:
det kommer från båda sidan:
a om växter blir törstigt, törstigt kommer om växter fick inte vatten lång tid, detta man kan ger dem vatten om de blir friska detta bra, annars de är döda.
b om de blir inte friska igen, betyder att dem som jag sa att de fick torka lång tid, annars de fick mera vatten så svampar attackera rötter, på detta b orsak man behöver borta växter för att ska inte svampar o sjukdom sprider sig på andra växter.
Lycka till
H.Bassam