Sofiaf
Hej!

Jag behöver hjälp med min svärmorstunga. Den verkar inte må så bra.
Bladen är väldigt smala och har "snurrat ihop sig" (ungefär som vissa kan göra med tungan). De är alltså inte breda och platta. Bladen har även svårt att hålla sig upprätta, det är alltid något blad som viker sig på mitten och reser sig aldrig upp igen.

Jag har den i ett sydost fönster med morgon och dag sol. vattnar ca en gång i veckan och har försökt att vattna den både oftare och mindre, med mer eller mindre vatten per gång. har använt mig av såjord som innehåller sand.
Gröna mormor
Jag har haft mina i både söder och norrfönster och just nu står en på golvet i ett hörn innanför stora låga fönster. Dom har trivts på alla ställen, men blommar bara om dom får sol. Jag vattnar två gånger i veckan, känner efter om jorden är torr, och har vanlig blomsterjord, har aldrig blandat upp det med sand. Under april-september får dom näring en gång i veckan. Jag hade nog kollat hur rötterna ser ut och så hade jag planterat om den i blomsterjord.
anncharlotte
Min svärmorstunga har jag lyckats hålla vid liv länge, och även fått till att blomma smile.gif

Den står i söderfönster, så den får gott om ljus och sol. Vatten får den däremot rätt så sällan, under vintern kanske en gång i månaden, men då en rejäl skvätt.
Nu på sommaren har jag försökt vara lite duktigare och tittta till den med jämna mellanrum och ge den vatten om den är torr, men jag ger den inte om den inte är helt torr.
Om detta är rätt eller fel vet jag ju inte, men det har fungerat än så länge smile.gif
Ally
När planterade du om sist?
Nu när jag planterade om min, efter ca 3-4 år, ser jag att rosetterna som är fina, breda och platta har bra rotsystem, och några som var smal och ihoprullade som du beskriver dina hade väldigt klena rötter.

Jag menar, kolla på rötterna, det är kanske inte sol/vatten mängd som är fel.
Bassam
Hej

Jag tycker att fel lägger på jord för att så jord har fattig på näring, för att den använder för så frö, på grund att frö anväder bara sin näring före gro.

Obs
min föråd om du kan om plantera den i kaktusjord, eller annan jord som blandad med sand, för att bli bra väldränerad, och bli sparsam med vatten och ge den näring mellan April o Septemper.

Lycka till
H: Bassam.
Sofiaf
Hej och Tack för alla svar!

Efter att ha läst era svar gissar jag att problemet kan vara rötterna. Jag ska därför testa att plantera om den i blomjord och se om det är problemet, förhoppningsvis piggnar rötterna till sig och växer sig starkare.
Jag ska även hålla koll på vattningen och bara vattna om den är helt torr, rötterna bör må sämre av att jag övervattnar den än om den får för lite vatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon