professor Glömström
Jag har en gul buskros som jag saknar namn på eftersom den var felmärkt vid köpet. Växtsättet påminner om den persiska gulrosen men blommorna är enkla och den är som helhet inte särskilt vacker även om den med åren har fått en viss diskret charm. Efter blomningen i år har några grenar vissnat och de tunnaste sidogrenarna har blivit gula och ser inte friska ut. Vad är det som har hänt och hur ska man göra för att behålla rosen så frisk som möjligt? Skära tillbaka de vissnade grenarna? I så fall, när ska det göras?
kerstin z5-6
CITAT (professor Glömström @ 14-07-2014, 17:58) *
Jag har en gul buskros som jag saknar namn på eftersom den var felmärkt vid köpet. Växtsättet påminner om den persiska gulrosen men blommorna är enkla och den är som helhet inte särskilt vacker även om den med åren har fått en viss diskret charm. Efter blomningen i år har några grenar vissnat och de tunnaste sidogrenarna har blivit gula och ser inte friska ut. Vad är det som har hänt och hur ska man göra för att behålla rosen så frisk som möjligt? Skära tillbaka de vissnade grenarna? I så fall, när ska det göras?

Bild på ros tack smile.gif
professor Glömström
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-07-2014, 04:30) *
Bild på ros tack smile.gif

Jag kan bara åstadkomma bilder på rosen i dess nuvarande sorgliga tillstånd -- ingen vacker syn (även bortsett från den dåliga skärpan), men förhoppningsvis informativ nog för en bedömning!
[attachment=81701:gulros1.jpg]
[attachment=81702:gulros2.jpg]
kerstin z5-6
Ok ser inte vilken ros men gissar att det är den enkla ursprungsformen av det som senare blev tex Williams Double"

Klipp ner o bort allt dött nu, korsande grenar, glesa ur, vattna ofta -den kommer att må bättre igen nästa år.
professor Glömström
Tack för ditt svar! Jag bör antagligen ha dåligt samvete för den här rosen. Vårt torp står på en tomt som till stor del är torr och regnfattiga somrar är vattentillgången begränsad. Just den här rosen hör väl inte till det som vi prioriterar... Men jag ska följa dina råd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon