Nila
Håller på att gräva upp det gamla trädgårdslandet för att göra om med lite odlingslådor och snygga gångar emellan. Velar nu mellan markduk under lådorna eller inte? Känns mer praktiskt att inte behöva ha så höga lådor och skippa markduken. Samtidigt har jag en del trist ogräs (åkerfräken bl.a.) som jag kanske inte lyckas bli av med annars?

Vad finns det för för- och nackdelar? Någon som har tips?
kerstin z5-6
Om äkerfräken-markduk
cinapuff
Jag har inte markduk under mina odlingslådor, har istället djupgrävt och fyllt upp med kompostjord. Har tyvärr en del åkerfräken också, men inte fler än att jag lätt kan dra bort dem som tur är.. Det beror nog på hur mycket åkerfräken du är drabbad av, om det är mycket så skulle jag nog gjort som Kerstin rekommenderar, men jag kör å andra sidan själv utan för att jag tycker att fördelarna med djupgrävda bäddar överväger jobbet med att dra upp några åkerfräken här och där...
Nila
CITAT (cinapuff @ 17-07-2014, 22:30) *
Jag har inte markduk under mina odlingslådor, har istället djupgrävt och fyllt upp med kompostjord. Har tyvärr en del åkerfräken också, men inte fler än att jag lätt kan dra bort dem som tur är.. Det beror nog på hur mycket åkerfräken du är drabbad av, om det är mycket så skulle jag nog gjort som Kerstin rekommenderar, men jag kör å andra sidan själv utan för att jag tycker att fördelarna med djupgrävda bäddar överväger jobbet med att dra upp några åkerfräken här och där...

Tack för era tips! Jag har inte jättemycket åkerbräken iofs, så det kanske skulle kunna gå att hålla efter dem...

Vad är annars fördelarna med djupgrävda bäddar?
Bassam
Hej

Som min vän skrev Markduk bättre.

Lycka till
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon