Hej alla!
Jag är en total nybörjare, både här och när det kommer till odling men jag fick en stor Hoya Australis (porslinsblomma) i januari som växer så det knakar och från den har jag tagit 6 sticklingar som nu fått rötter. Det har gått ca 3 veckor sedan jag klippte dom. Vissa har fått många och "buskiga" rötter medan andra har fått någon enstaka lång rot.
Jag misstänker att det är dags att plantera men lyckas inte riktigt hitta hur man gör detta på bästa sätt. 2 av sticklingarna är satta direkt i blomjord utan plastpåse runt eller något sådant alls eftersom de enligt en blomsterhandlare inte behöver något sådant. Jag är lite osäker eftersom jag i efterhand läst på nätet att blomjord är fel och att de behöver plastpåse, växthus eller liknande. Tycker ni att jag borde ta upp de två sticklingarna och börja om från början? Jorden blir nästan som lera när den vattnas....
Fråga två handlar om de 4 sticklingarna i vatten. Jag har hittat olika jordblandningar som ska vara bra för Hoya, är det någon som har en jordpreferens när det kommer till just Hoya Australis? Sedan undrar jag hur jag rent konkret ska sätta de i krukor. Alla fyra i samma eller flera olika? Överallt står de att de ska planteras så att nedersta jordpreferens nuddar jorden men problemet är att de flesta av mina är så pass långa att första bladparen är ett par decimeter från rötterna medan för en så har själva skälken dött och en stor rot har börjat växa direkt ur bladparet.... Här kommer en bild: [attachment=81687:image.jpg]
Alla råd är välkomna då jag är helt grön (höhlö) när det kommer till växter. Ska man ha någon näring kanske? Tack på förhand!!
Hej
Jag såg att de två som står på h§ger o vänster sidor, har bra rötter, så kan du plantera dem i stor kruka, lägga grov sand i botten till 10 cm hög, sen blanda blomjord med grov sand och sen plantera, jord ska bli täcka rötter, sen du kan placera dem i soliga plats men inte direkt sol.. andra du kan vänta dem i vatten till att de ska få¨bra rötter.
H.Bassam
Du kan rota en hoya på flera sett. Direkt i Vatten, semi-hydration, mossa, cocosnöt fibrer eller direkt i en jordblandning. Det bästa sättet är det du själv kommer fram till, som fungerar bäst för dina sticklingar, bestämmer du själv. Jag har testat de flesta och har kommit fram till att de flesta sätten fungerar så därför så gör jag det lättaste, vilket är att sätta sticklingarna i vatten för att rotas.
Jordblandningen som jag använder är en kravodlad krukväxtjord, perlite/ leca och vermaculite. Tänk att inte ha för stora krukor till dina hoyor eftersom nästan alla arter vill torka ut helt i hela jorden innan dem vattnas igen. Om du är osäker på om jorden har torkat i hela krukan så kan du köpa en billig fuktmätare. Det viktigaste är att du bara inte vattnar för ofta och för mycket.
Jag skulle nog ha satt alla fyra sticklingar i en ganska liten kruka där de kan växa upp till en tätare växt. Fler sticklingar i samma kruka ger såklart en tätare växande växt.
Hoya Australis kan växa fint i både norr och söder. Tydligen så blommar den mer om den står i lite mörkare såsom norr men växer mer i storlek då den får mycket sol som i syd.
Jag hoppas att du köper fler hoyor. Jag började själv i höstas på allvar och jag är nu uppe i 24 sorter.
Hoppas att mitt svar ger dig lite klarhet och jag önskar dig lycka till med dina sticklingar och ditt nyfunna intresse.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.