Hej!
Jag har ett familjeäppelträd, satt 2008, ca 170 cm högt, diameter ca 15 cm. Det står med högt ängsgräs runt. När jag nu klippte ner ängen, upptäckte jag till min förfäran ett ruttet sår på stammen nära marken, 15 cm högt och ca 75% av trädets omkrets. Detta fanns inte i maj, då ängen började växa.
Jag pillade bort mycket av det ruttna; därinne låg en mördarsnigel med ägg. Denna var nog inte orsaken.
Jag såg en färgskiftning här på stammen förra året - såg ut som ett läkt ärr, så jag brydde mig inte om det.
Vad är detta, och finns det något jag kan göra?
Tacksam för hjälp!
Sindra
Gossen Ruda
15-07-2014, 14:25
Antingen en mekanisk skada eller fruktträdskräfta. Hopplöst fall, ta bort eller vänta tills det dör.
Huggorm
15-07-2014, 14:54
Det kan också vara så att trädet är planterat för djupt
Tack så mycket - fast det låter ju trist. I butiken trodde de kanske issprickning under vintern. Jag låter det stå och ser vad som händer.
Om det är för djupt planterat, vad händer då? Och vad gör man?
Sindra
Huggorm
17-07-2014, 21:37
Om trädet planteras för djupt ruttnar barken som kommer under jord. Barken på rötterna är av en annan sort än den på stammen, så de tål det. Hur som helst så är det där trädet bortom rimlig räddning. Det ser inte särskilt friskt ut i kronan heller, men det kan vara en reaktion på skadan vid marken.
Hej
Jag är med Gossen Ruda
Det är svampsjukdom som heter ( kräfta ), de attackerar svaga träd, så tycker jag om du kan borta den här träd annars svampen ska sprida sig till andra växter.
Obs
Det är svårt att bota den
Lycka till
h.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.